5706
Sök

Vad ska jag ha för dump?

Lastbilschaufför
265 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

Är på jakt efter en dump till min og, vill inte ha en dump som liksom bara flåser utan vill ha metalliskt ljud, kvittrande eller nått sånt lite anorlunda.  (Menar inte wastgate kvitter)
Nån som vet om någon bra dump, sen vet jag inte om jag ska ha en hybriddump eller?

Tack på förhan/ Calle


3 295 Inlägg
23 december 2006
#2
du ska ha en återcirkulerande och jag orkar inte förklara varför.. kolla på www.stcs.nu om du vill veta eller varför inte andvänd "SÖK" funktionen.. det finns hur många såna här trådar som helst..

Slänger in en direktlänk med info om "Dumpar" läs och begrunda
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

MVH Johan
Senast redigerat av Slave_joe (23 december 2006)


Lastbilschaufför
265 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#3
Har läst den redan ett par gånger, det är ju inte funktionen jag undrar över utan jag är ute på tips på dumpventiler som låter lite anorlunda, jag vill inte ha nått flåsljud som dom flesta låter som. Sen är det en del som säger att det funkar med öppen på og o vissa inte, så vem ska man tro på  hmm


674 Inlägg
23 december 2006
#4
ska du ha nån annan så ska den helst vara återcirkulerande annars så LMM börja krångla för att den luft som borde kommit tillbaks bara försvann.
Hoppas att du förstod.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Lastbilschaufför
265 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#5
vaughn skrev:
Hoppas att du förstod.

jo helt tom i bollen är man ju inte även att det låter så lol
Bara sa vad jag hört. tror ni man kan få ett goare ljud genom filtret om man byter då jag nu har öppet jr filter och orginal ventil?
Senast redigerat av Hultman (23 december 2006)


3 295 Inlägg
24 december 2006
#6
det är nog mkt möjligt att du  får.. du kan ju bygga om så att dumpen kommer närmare luftfiltret istället.. då blir det yterliggare skillnad på ljudet.. annars om du nu är tvungen att ha en Öppen så ska du satsa på en dubbelkolvig för att dom håller tät på tomgång och då blir det inget tjyvluft som kommer in i systemet . exempel på dubbelkolviga är HKS SSQV Osv..


MVH Johan


778 Inlägg
25 december 2006
#7
jag har liten dum fråga som jag vil ha svar på låter en återcirkulerande "pzzz!" ni förstår va?

Klubbmannen
25 december 2006
#8
1. HKS SSQV(Super SeQuential Blowoff Valve). Låter "Psiiiiiii!", vissa jämför det med ljudet från en gammal vattenkokare av typen som tjuter när det kokar.

2. Originalventil från Lancer EVO6. Öppnar bakvänt monterad helt och stänger helt i stötar. Låter i brist på ljudfil "Tschö-tschö-tschö-tschö!"

3. http://www.creatix.se/Shop/Application/ … hp?Id=1187
Vanlig dubbelkolvare. Låter som ovanstående fast med snabbare frekvens på stötarna. Nästan "Frrrrt-t-t-t-t!"

4. Originalventil från Supra MKIV. Är nån typ av visslande dubbelkolv. Låter som en blandning av vanlig dubbelkolv och SSQV.

SSQV - Finns i återcirkulerande utförande.
EVO6 - Är återcirkulerande men kan användas öppen, dock dåligt eller inte alls på din bil. Den läcker för mycket på tomgång och måste ta smygluften från insuget efter LMM för att bilen ska kunna gå jämt eller rent hålla sig vid liv på tomgång. En T8 klarar inte av att hålla sig gående med en läckande öppen ventil på grund av backventilen som används som primitiv LMM.
Dubbelkolvare - Är i de flesta utföranden öppen. Det finns en återcirkulerande på Dalhems. Aldrig sett någon annan stans.
Supra originalventil - Dyr som satan och jobbig att få tag i. Glöm den.

Att ha öppen ventil på en T16 FUNGERAR, så länge den inte läcker på tomgång eller vid övrigt vakuum, t.ex vid motorbromsning. Dock kommer man inte ifrån att bilen inte går optimalt. Jag och många andra har och har haft öppna på sina.
Valet är ditt.
Senast redigerat av Klubbmannen (25 december 2006)

Klubbmannen
26 december 2006
#9
Att överge sin egen tråd..

Lastbilschaufför
265 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#10
Klubbmannen skrev:
1. HKS SSQV(Super SeQuential Blowoff Valve). Låter "Psiiiiiii!", vissa jämför det med ljudet från en gammal vattenkokare av typen som tjuter när det kokar.

2. Originalventil från Lancer EVO6. Öppnar bakvänt monterad helt och stänger helt i stötar. Låter i brist på ljudfil "Tschö-tschö-tschö-tschö!"

3. http://www.creatix.se/Shop/Application/ … hp?Id=1187
Vanlig dubbelkolvare. Låter som ovanstående fast med snabbare frekvens på stötarna. Nästan "Frrrrt-t-t-t-t!"

4. Originalventil från Supra MKIV. Är nån typ av visslande dubbelkolv. Låter som en blandning av vanlig dubbelkolv och SSQV.

SSQV - Finns i återcirkulerande utförande.
EVO6 - Är återcirkulerande men kan användas öppen, dock dåligt eller inte alls på din bil. Den läcker för mycket på tomgång och måste ta smygluften från insuget efter LMM för att bilen ska kunna gå jämt eller rent hålla sig vid liv på tomgång. En T8 klarar inte av att hålla sig gående med en läckande öppen ventil på grund av backventilen som används som primitiv LMM.
Dubbelkolvare - Är i de flesta utföranden öppen. Det finns en återcirkulerande på Dalhems. Aldrig sett någon annan stans.
Supra originalventil - Dyr som satan och jobbig att få tag i. Glöm den.

Att ha öppen ventil på en T16 FUNGERAR, så länge den inte läcker på tomgång eller vid övrigt vakuum, t.ex vid motorbromsning. Dock kommer man inte ifrån att bilen inte går optimalt. Jag och många andra har och har haft öppna på sina.
Valet är ditt.

Tackar så mycket!


japs-nörd
76 Inlägg
27 december 2006
#11
Rosenkrantz is da shit big_smile

Den som ingen Turbo har, den får åka utan Bar


Sök