2306
Sök

Katalysator fråga.

632 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Hejsan alla glada på garaget.

Nu när vädret börjar bli fint och värmen kryper fram så är det snart dags att ställa på och besikta bilen.

Det är som så att jag måste skaffa en katalysator som jag bara ska ha till besiktning eftersom jag inte har någon på bilen alls för tillfället. Tänkte köpa mig någon billiga sport katalysator ifrån JT-Super flow.

Min fråga lyder:

Renar en sportkatalysator på 300 Cpi bättre än en katalysator på 200 Cpi? Eller spelar det inte alls någon roll? Jag ska bara ha den till besiktning så därför är det lika bra att köpa den som renar bäst.

Tackar på förhand.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

23 Inlägg
1 april 2011
Brukar ju gå att besikta med en 100c racekatt utan problem så det funkar nog fint:)

692 Inlägg
1 april 2011
Då jag haft bilar utan katalysator så har jag köpt Biltemas universal katalysator, kostar 795 kr tror jag. Så har jag bara svetsat på en "övergång" så det blir rätt dimension.

Så det ska funka vid besiktning.

//Marcus

1 853 Inlägg
1 april 2011
Jag har en "100 cellers race kat" på min bil, perfekta värde då jag besikta den första gången i sommras...

Varför ska du köra utan, det är ju inte så bra för miljön hmm ?     (inte för att jag är en trädkramare men...)

/mvh soyd

632 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Tackar för alla svar smile.

Då kommer jag nog köpa en 300 Cpi sportkatalysator. Dels för att den är några hundringar billigare och sedan för att den lär dämpa ljudet lite mera pga att den är tätare inuti.

Till 'soyd'. Det satt ingen katalysator på bilen när jag köpte den dessvärre och anledningen till att jag kör utan är dels för det morrigare och skönare ljudet som blir utan och sedan har TM Racing mappat bilen utan katalysator. Men som du säger så har det ju en negativ effekt på miljön så man kanske skulle investera i en rejäl 100 Cpi racekatalysator istället och köra med det hela tiden?

Mvh/Tobias

402 Inlägg
1 april 2011
Tjena Tobbe! Köp du en 100-cells racekatt, och kör med den hela tiden så slipper du fippla vid besiktningarna. Jag kör själv med en sådan, och fick perfekta värden i besiktningen, och vad gäller flöde och ljud är nog skillnaden väldigt liten/ingen. Om man kikar igenom den katten så ser den ut som en liten bit vaxkaka med rejäla hål igenom, har svårt att tänka mej att den bromsar någonting av flödet;) mvh/Micke

30 Inlägg
1 april 2011
Halloj Tobbe,
Tycker också du borde skaffa en 100 cells isåfall smile Själv blir de en 200 cells för min del !

Ha de gott och trevlig helg på dig!
mvh, Martin

632 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Okej tackar för era svar. Både Pinnenpabacken och MurtaSwenzon smile.

Jag har bestämt mig för att köpa en 100 Cpi Racekatt. Den ska tydligen klara besiktningen utan problem bara man varmkör bilen riktigt ordentligt först. En sådan katalysator bromsar ju inte ner effekten eller ljudet något alls och man gör naturen/miljön en tjänst också istället för att köra helt utan katalysator.

Mvh/Tobias

Sök