Dåligt laddtryck volvo v40!!!

virgin
3 april 2011 · 22 Inlägg

Tjenare!
Undrar om det finns nån som skulle kunna ge mig lite ledtrådar på vad mitt problem är med bilen...
Jag har en volvo v40 2,0t- 02, den laddar knappt turbon när jag kör, men den går annars som den ska. Tycker att den mullrar lite mer bara, men annars inget fel som jag ser... please help meee;P

HenrikR
3 april 2011 · 87 Inlägg

frågan är ju hur mycket den laddar om det bara är grund ladd?
hur länge sedan var det sen det byttes luftmassemätare på den största sanolikheten att den är död..
eller att du har luftlekage dåck så kommer dem nästan aldrig om du inte skruvat med det delanra som har något med trycksystemet att göra...
så jag skulle läst av felkåderna å fått det bekräftat att det förmodligen är luftmassemätaren som pajat pgr av öppetluftfilter eller att det helt enkelt gjort sitt...

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
virgin
3 april 2011 · 22 Inlägg

ok jo jag får nog felsöka den... får väl erkänna att det har bonnmeckats lite med den... har höjt laddet till 0,9 med ett T-kors och har sportfilter på. Laddet är ca 0,3 nu när det krånglar

Senast redigerat av virgin (3 april 2011)

virgin
3 april 2011 · 22 Inlägg

va bra:) jag ska kolla upp detta... kan det vara dumt att köra med den fast att den är sån här?? tack för tipsen:)

SilverDevil
3 april 2011 · 105 Inlägg

Grund ladd på en S/V40 är på 0.5 bar.
Har vart på min S40 iallafall. 2001-a.

Kolla först att din laddtrycks regulartor så den inte har gett upp.
Min la av så en gång hade bara 0.15 i ladd hela vägen från stockholm ner till halmstad.

Den ladd trycksregulator hittar du vid luftboxen.
en svart liten pryl med tre tunna vacumslangar och en snabbkontalt med ström med.
så kolla ifall du kan byta med någon innan du ger dig på de andra grejer som du gick i förslag av de andra killarna.


mvh/

BMW 520 D (2016)
Volvo S60 "Okänd" (2004)
virgin
3 april 2011 · 22 Inlägg

ja det kan man ju kolla innan jag gör nåt annat... kan ju bara låna av en kompis och provköra:) tack för tipset

SilverDevil
3 april 2011 · 105 Inlägg

Vsg smile
det var det som vart fel på min..
hoppas att det är så på din med.

BMW 520 D (2016)
Volvo S60 "Okänd" (2004)
Busgrabb Rejsa ?
3 april 2011 · 2 959 Inlägg

0,5 är grundtrycket på en T4:a men inte på 2.0T
Har för mig det ligger runt 0.2 bar.
Magnetventilen är det som sitter i luftburkslocket, där har du 3 slangar anslutna.
Om du rycker ur den med gul märkning på och kör en testrunda försiktigt och se om laddet kommer då.
När du kör utan den slangen kör du utan laddtrycksreglering så det är fullt ladd som gäller så prova därför försiktigt.
Funkar detta så är magnetventilen kass.

Ett annat fel är att sprinten som låser armen till wastegaten går sönder och då hoppar armen av vilket resulterar i helt öppen wastegate och då blir det så gott som inget laddtryck.

Är det inget av de här felen så undrar jag hur turbon mår.
Tror inte på något större luftläckage på laddsidan för då borde inte bilen gå felfritt.

Autotech
BMW 335D (2008)
virgin
4 april 2011 · 22 Inlägg

jag har uppställt ladd med T-kors men kan kolla med att koppla bort den gula slangen, tror inte turbon är kass heller... den körs inte hårt!

virgin
6 april 2011 · 22 Inlägg

Ok alla! Fel lokaliserat... wg staget hade hoppat ur läge, vart bara att få den på plats igen så gick den som den skulle:) tack för all hjälp:P

Busgrabb Rejsa ?
7 april 2011 · 2 959 Inlägg

virgin skrev:
Ok alla! Fel lokaliserat... wg staget hade hoppat ur läge, vart bara att få den på plats igen så gick den som den skulle:) tack för all hjälp:P

Ahh kunde tro det smile

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang