740 b230ft knackande motorljud

Klantost
19 januari 2011 · 47 Inlägg

Kära Garaget vänner!


Nu var det så att påväg in till stan så började min bil knacka nåt in i helvete mkt, och enligt min polare som
lånat bilen av mig sen i måndags har den knackad lite granna men han har inte brytt ssig om det.
Så när vi åkte så försökte jag lyssna efter ljudet drygt 1 mil senare så började det knacka enormt mkt ungefär som om kolvarna hade malts sönder i blocket. Stannade bilen och kollade så hade topplockspackning gått så det var ingen olja kvar i motorn. Fick bocksera hem bilen testade då lägga i femmans växel för att höra om det fortfarande knackade (hade fyllt på ny olja) motorn knackade fortfarande och då var den inte igång utan bara lätt rullandes.
Någon som vet vart felet är med bilen?

Paint_it
21 januari 2011 · 100 Inlägg

troligt vis har du kanske kört med för lite olja några mil. du har antagligen rasat något i motorn såsom ett lager eller kanske en vev som gått. svårt att säga men.. plocka av sumpen och se om du kan se något, steg två är plocka av toppen och titta där.  finns ju kompletta block på skroten att ta om inget annat. lycka till

BMW 328 e36 "Microtech LT 16" (1996)
Ravi Tekniker
23 januari 2011 · 624 Inlägg

ja du kanske har en liten kille med en hammare inne i motorn som bankar på lagerna. Låter ju som lager ras eller ventil sallad typ. som kvant91 säger kolla upp det toppar kostar ju bara 500 på skroten och resten är ju inte dyrt det heller

Klantost
7 april 2011 · 47 Inlägg

Hejsan fick reda på felet idag... vevlager och ramlagret som skurit... måste byta block... någon som vet om man kan ta block från en gle eller glt? eller måste man hitta ett turbo block? måste troligvis isf ha ett med kolvar xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang