Turbo låter torr/sandig.

JoakimNilsson
5 april 2011 · 86 Inlägg

Hejsan.
Fråga 1.-Min Saab 9-5 98 2.0t låter väldigt torr. Vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet. Det låter nästan som att den går på sand istället för bensin tongue Och när man gasar så turbon börjat ladda så slutar det samtidigt som man hör turbon börja ladda.

Fråga 2.- För några veckor sedan började det skaka lite i ratten. Och blir värre och värre. Trodde det var obalanserade däck. Men nu när man ligger under 30 km/h så känns det nästan som att båda framdäcken svänger åt vänster precis samtidigt. Och när man ligger över 140 så märks det inte speciellt mycket. Runt 110 km/h skakar det som mest.

Tack på förhand.

henke_92 TBM NINJA
5 april 2011 · 917 Inlägg

angående skaket i ratten så hade jag det på brukisen, precis likadant (rattfrosa) skapas av obalans i däcken (lufttryck, balansering) men mitt försvann av sig själv kånstigt nog x) kolla däcktrycket, gratis å de gör du själv, börja med det

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
JoakimNilsson
6 april 2011 · 86 Inlägg

henke_92 skrev:
angående skaket i ratten så hade jag det på brukisen, precis likadant (rattfrosa) skapas av obalans i däcken (lufttryck, balansering) men mitt försvann av sig själv kånstigt nog x) kolla däcktrycket, gratis å de gör du själv, börja med det

Okey. tack. Det är ändå ett par ganska utslitna vinter däck. Så däcken ska ändå bytas tills nästa vinter. Byta till sommar däck om några dagar och hoppas på att det blir bra.

henke_92 TBM NINJA
6 april 2011 · 917 Inlägg

JoakimNilsson skrev:

henke_92 skrev:
angående skaket i ratten så hade jag det på brukisen, precis likadant (rattfrosa) skapas av obalans i däcken (lufttryck, balansering) men mitt försvann av sig själv kånstigt nog x) kolla däcktrycket, gratis å de gör du själv, börja med det

Okey. tack. Det är ändå ett par ganska utslitna vinter däck. Så däcken ska ändå bytas tills nästa vinter. Byta till sommar däck om några dagar och hoppas på att det blir bra.

ja det kommer nog bli bättre med sommarsulorna, kolla trycket på dom med bara

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
JoakimNilsson
7 april 2011 · 86 Inlägg

Såg att jag förklarat lite fel. Fram däcken drar inte åt vänster hela tiden. Det är som att dom svänger åt vänster var 2-3 varv däcken snurrar sen svänger dom tillbaks rakt fram. Känns som det inte är för det är obalans i däcken. Kanske någon styrled ?

henke_92 TBM NINJA
7 april 2011 · 917 Inlägg

JoakimNilsson skrev:
Såg att jag förklarat lite fel. Fram däcken drar inte åt vänster hela tiden. Det är som att dom svänger åt vänster var 2-3 varv däcken snurrar sen svänger dom tillbaks rakt fram. Känns som det inte är för det är obalans i däcken. Kanske någon styrled ?

ja säkerligen, lyft bilen eller kryp under å kolla efter, kolla efter onaturliga slitage, kolla även bussningar (gummiproppar som sitter i stagen) när det kom vibrationer från min bakvagn vare en bussning som va slut i staget som stadgar bakdäcket

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Melin82
7 april 2011 · 513 Inlägg

Turbo frågan. Orginal bil? Går bilen bra förutom ljudet? Vart kommer ljudet ifrån mer specifikt?

JoakimNilsson
11 april 2011 · 86 Inlägg

Melin82 skrev:
Turbo frågan. Orginal bil? Går bilen bra förutom ljudet? Vart kommer ljudet ifrån mer specifikt?

Bilen är helt orginal  och låter som ljudet kommer i från turbon.

båge montör och hobby mekaniker
11 april 2011 · 2 672 Inlägg

1: dåligt oljetryck så turbon inte får tillräckligt med olja på tomgång, och oljan pumpas fram vid gas? (en tanke)

2: kolla så däcken inte separerat så du har en bula (blåsa) på däcken/et.. det ger oftast skakningar i ratten, speciellt om det sitter fram!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Melin82
11 april 2011 · 513 Inlägg

båge skrev:
1: dåligt oljetryck så turbon inte får tillräckligt med olja på tomgång, och oljan pumpas fram vid gas? (en tanke)

2: kolla så däcken inte separerat så du har en bula (blåsa) på däcken/et.. det ger oftast skakningar i ratten, speciellt om det sitter fram!

Håller med men det är svårt att säga utan att få lyssna själv, kan helt enkelt vara ett insugnings ljud tex om dumpen börjar bli dålig eller för att vara korekt återcirkulerande avlastningsventil så sliper någon påpeka det.

båge montör och hobby mekaniker
11 april 2011 · 2 672 Inlägg

Melin82 skrev:

båge skrev:
1: dåligt oljetryck så turbon inte får tillräckligt med olja på tomgång, och oljan pumpas fram vid gas? (en tanke)

2: kolla så däcken inte separerat så du har en bula (blåsa) på däcken/et.. det ger oftast skakningar i ratten, speciellt om det sitter fram!

Håller med men det är svårt att säga utan att få lyssna själv, kan helt enkelt vara ett insugnings ljud tex om dumpen börjar bli dålig eller för att vara korekt återcirkulerande avlastningsventil så sliper någon påpeka det.

jo, har hört att saabar kan ha ett lite väsande ljud. men som sagt, svårt att säga när man inte hört hur det låter!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
JoakimNilsson
11 april 2011 · 86 Inlägg

båge skrev:
1: dåligt oljetryck så turbon inte får tillräckligt med olja på tomgång, och oljan pumpas fram vid gas? (en tanke)

2: kolla så däcken inte separerat så du har en bula (blåsa) på däcken/et.. det ger oftast skakningar i ratten, speciellt om det sitter fram!

Det var precis vad det var med däcket tongue Fick punktering i fredags. Och såg då att det hade gått slitits bort gummi på ett ställe. Och nu skakar det inget längre.

Melin82
11 april 2011 · 513 Inlägg

JoakimNilsson skrev:

båge skrev:
1: dåligt oljetryck så turbon inte får tillräckligt med olja på tomgång, och oljan pumpas fram vid gas? (en tanke)

2: kolla så däcken inte separerat så du har en bula (blåsa) på däcken/et.. det ger oftast skakningar i ratten, speciellt om det sitter fram!

Det var precis vad det var med däcket tongue Fick punktering i fredags. Och såg då att det hade gått slitits bort gummi på ett ställe. Och nu skakar det inget längre.

Kalas, nja inte att däcket var skit men att det inte var värre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang