Besiktning

Dann3
12 januari 2008 ·

Får man besikta bilen i Jauari/Februari om det in är någon snö ute och plusgrader med sommar däck?

/danne

Caffe
12 januari 2008 · 1 436 Inlägg

Vinterdäck krävs endast om det är vinterväglag enligt hur jag tolkar vägverket:

http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

/Caffe

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
12 januari 2008 · 264 Inlägg

Nej det tror jag inte det går bra, eftersom att det är snö ute och det är lag på att man ska ha vinterdäcken på,  det är vad jag tror,. .   men ha en bra helg   smile

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
henke_99 Offroad Racing
12 januari 2008 · 3 122 Inlägg

Så här står det under Frågor och svar på bilprovningens hemsida:
Kan man besikta med sommardäck på vintern och tvärtom?
 
Det har ingen betydelse ur besiktningssynpunkt. 


Faktum är att även lagen tillåter detta, många missar bara en liten detalj på den lagen: man måste ha vinterdäck på bilen mellan december-mars OM VINTERVÄGLAG RÅDER. vilket betyder att om det är plusgrader och regn eller nåt så får man köra med sommardäck även dessa månader. Är väl inte att rekommendera att köra med sommardäck under denna årstiden men som sagt så får man om väglaget är det rätta.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Muttley
12 januari 2008 ·

ja du har väl ingen snö i markaryd nu? de är ju många plusgrader dessutom så de är bara att köra ner och besiktiga den. Har jag själv gjort i februari månad när snön var borta.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Man kan köra in på besiktningen i full snöstorm, blixthalka på vägarna, med sommardäck på och ändå säger dom inget om det, det är inte deras jobb att se till att du har rätt däck på bilen.

Det enda dom kollar e mönsterdjupet och inget annat när dom kollar däcken, lite smått löjligt men sant.

Och sen är det som caffe och henke säger:

Är det inte vinterväglag så kan man lika bra rulla på sommarsulor året runt, fattar inte att så många har så svårt att fatta det tongue

Nästan som om dom bara läser hälften av vad som står i reglerna och skiter i resten big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
red daddy
12 januari 2008 ·

TBOC_Razor skrev:
Man kan köra in på besiktningen i full snöstorm, blixthalka på vägarna, med sommardäck på och ändå säger dom inget om det, det är inte deras jobb att se till att du har rätt däck på bilen.

Det enda dom kollar e mönsterdjupet och inget annat när dom kollar däcken, lite smått löjligt men sant.

Och sen är det som caffe och henke säger:

Är det inte vinterväglag så kan man lika bra rulla på sommarsulor året runt, fattar inte att så många har så svårt att fatta det tongue

Nästan som om dom bara läser hälften av vad som står i reglerna och skiter i resten big_smile

Så sant så sant!
Funkar tvärtom oxå! Åkte in i slutet av maj och besiktigade min golf 2:a med dubbdäck!
Dom sa inget.smile

Hamilton
12 januari 2008 · 8 864 Inlägg

Bara du har godkända däck så spelar det ingen roll om det är sommar eller vinterdäck när du besiktigar. Besiktigade min 9000 i onsdags och det med sommardäck wink

Fotograf på tierpidag.se
Smajly
13 januari 2008 · 3 059 Inlägg

henke_99 skrev:
Så här står det under Frågor och svar på bilprovningens hemsida:
Kan man besikta med sommardäck på vintern och tvärtom?
 
Det har ingen betydelse ur besiktningssynpunkt. 


Faktum är att även lagen tillåter detta, många missar bara en liten detalj på den lagen: man måste ha vinterdäck på bilen mellan december-mars OM VINTERVÄGLAG RÅDER. vilket betyder att om det är plusgrader och regn eller nåt så får man köra med sommardäck även dessa månader. Är väl inte att rekommendera att köra med sommardäck under denna årstiden men som sagt så får man om väglaget är det rätta.

Exakt.

Finns mycket info på deras websida.

Nyman_
12 mars 2008 · 602 Inlägg

då lånar jag den här tråden, jag ska besikta 740in snart, och jag har åretrunt däck bak och sommar däck fram, bryr dom sej om det då?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
K1NG3N
11 april 2011 · 557 Inlägg

Lånar också denna.

Vad säger bilprovningen/ordningsmakten om att köra med vinterdäck med rykta dubb?

dan-kristian
11 april 2011 · 518 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Lånar också denna.

Vad säger bilprovningen/ordningsmakten om att köra med vinterdäck med rykta dubb?

ingenting så länge mönsterdjupet är tillräckligt..

K1NG3N
12 april 2011 · 557 Inlägg

ja men perfa smile

KHRacing
12 april 2011 ·

Dann3 skrev:
Får man besikta bilen i Jauari/Februari om det in är någon snö ute och plusgrader med sommar däck?

/danne

Är det vinterdäcksperioden, så skall dina sommardäck ha minst 3mm dock.
(Detta har avhandlats tidigare o jag hade rätt ävendå om nu nån tror sig veta annat)

K1NG3N
12 april 2011 · 557 Inlägg

Jo. Har fått tag på ett par fräscha Ronal R8 15" till Audin som de är vinterdäck på. Hade tänkt rycka dubben ur dom och använda dom som sommardäck smile

Hamilton
12 april 2011 · 8 864 Inlägg

KHRacing skrev:

Dann3 skrev:
Får man besikta bilen i Jauari/Februari om det in är någon snö ute och plusgrader med sommar däck?

/danne

Är det vinterdäcksperioden, så skall dina sommardäck ha minst 3mm dock.
(Detta har avhandlats tidigare o jag hade rätt ävendå om nu nån tror sig veta annat)

Ja det här har avhandlast i flera tidigare trådar så vi låser här även pga dålig rubrik.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang