3293
Sök

Hjälp! skumt motorfel som inte verstaden lyckas avhjälpa, saab 9-3 1.9tid -07.

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Hej! jag köpte en saab 9-3 1.9tid för 5-6 veckor sen(hos en Saabhandlare), men dom senaste två veckorna har den stått på försäljningsställets verkstad.(Saab verkstad.)

Felet är det att när man varvar med bilen så tänds motorlampan när man börjar närma sig 4000 rpm, och i samband med att lampan tänds så slutar turbon att ladda.

Den enda felkoden dom får upp är"för lågt laddtryck".

Verkstan har försökt fixa den 3 gånger nu, första gången bytte dom något relä till något motorstyrdon, andra gången en laddtrycksgivare eller tryckklocka och senast insug på grund av att virvelspjället var kasst.
Och nu har de slut på ideer säger dom.

Som tur är har inte garantitiden gått ut så det kostar inte mig mer än att jag inte har någon bil, men man börjar ju lessna nu när dom är inne på 4:de försöket.
Skulle vara väldigt tacksam om någon har en aning om vad det kan vara.

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
någon?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 april 2011
Ja, dom borde ju lösa de.. Be dem byta turbon då tongue eller med en annan styrenhet. Kan ju va nå kablar/slangar..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 april 2011
Felkoder i sifferform ?

Fler symptom ?

Hur uppstod problemet ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

6 170 Inlägg
13 april 2011
Vet du om dom har provat regenerera partikelfiltret eller uppdaterat motorstyrsystemets programvara ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Jo man tycker ju det.
Ska höra med dom men det känns ju inte som att det är turbon, den trycker ju på upp til strax innan 4000 rpm och sen tappar den tryck. då borde den väl inte ladda någe alls? eller?
jag upplever iochför sig bilen ganska orkeslös på låga varv. inget direkt vrid alls.

6 170 Inlägg
13 april 2011
some_people skrev:
Jo man tycker ju det.
Ska höra med dom men det känns ju inte som att det är turbon, den trycker ju på upp til strax innan 4000 rpm och sen tappar den tryck. då borde den väl inte ladda någe alls? eller?
jag upplever iochför sig bilen ganska orkeslös på låga varv. inget direkt vrid alls.

En diesel ska ha mängder med vrid på låga varv....

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Felkoder i sifferform ?

Fler symptom ?

Hur uppstod problemet ?

nej jag har tyvärr inte felkoden i sifferform.

uppstod när jag accelererade upp på motorvägen, 4:ans växel strax före 4000 varv.

tycker även att den känns slö.

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Vet du om dom har provat regenerera partikelfiltret eller uppdaterat motorstyrsystemets programvara ??

progrmvaran ska vara uppdaterad säger dom, men vet inget om partikelfiltret.

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
some_people skrev:
Jo man tycker ju det.

En diesel ska ha mängder med vrid på låga varv....

ja man tycker ju det.

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
kan det hlälpa om man har felkoden i sifferform?

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Tack för alla svar! är det något mer man ska kolla på?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 april 2011
Hur fräsch är motorn då? Hur är turbon? Slangar osv.. brukar ju va rätt vanligt på saab... Hade liknade på min saab, bytte slangar, d.i kasset osv.. sen funka de klockrent, men du har ju en disel.. tongue

Dom får väl göra en ordentlig felsökning och utesluta sak efter sak då... big_smile
Senast redigerat av pattilatti2 (13 april 2011)

150 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Hur fräsch är motorn då? Hur är turbon? Slangar osv.. brukar ju va rätt vanligt på saab... Hade liknade på min saab, bytte slangar, d.i kasset osv.. sen funka de klockrent, men du har ju en disel.. tongue

Dom får väl göra en ordentlig felsökning och utesluta sak efter sak då... big_smile

aa jag får höra med dom imorrn. Tack så mycket för engagemanget!

6 170 Inlägg
13 april 2011
some_people skrev:
kan det hlälpa om man har felkoden i sifferform?

Ja i värsta fall så kan man ju kanske utesluta vissa grejor...

2 024 Inlägg
14 april 2011
Kärvande VNT-spjäll i turbon? Om det nu är VNT på den bilden men det borde det vara.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

150 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Expoze skrev:
Kärvande VNT-spjäll i turbon? Om det nu är VNT på den bilden men det borde det vara.

ska framföra det också! TACK!

Sök