4465
Sök

Chrysler automat 1999 startar ej efter 6 månader

5 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Hej
Nymedlem här och har ett problem sedan jag kom hem efter 6 månader utomlands.
Bilen har stått i garaget i 6 månader och kom hem.
Luft borta ur ett däck samt att bilen helt död när man vrider om nyckeln.
Ok, jag laddade batteriet nu över natten och försöker starta men den står bara och "tuggar"- tänder helt enkelt inte. Soppa skall finnas.

Bil:
Chrysler Voyager 1999 automat

Behöver ni mer info för att rådgöra? Jag är helt novis med bilar så även den enklaste/naturligaste idé från er kanske jag inte ens tänkt på..:-)

Hur får jag igång bilen? Problemet är att det blir ju inte lätt att dra ut den från garaget heller om den inte startar...

tack på förhand

519 Inlägg
16 april 2011
Även fast batteriet är nyladdat så kan det ändå vara det som spökar. Kolla så det finns vätska i om du lyfter på locken (om det är ett sådant batteri), annars kanske du kan prova med ett annat batteri. För att vara på den säkra sidan så kan du tanka i några liter. Börja där så får man se hur den beter sig då för att den bara tuggar beror ju på ström eller bränslefel.

679 Inlägg
16 april 2011
Skulle nog prova med ett annat batteri

5 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Jag laddade ju batteriet över natten, för den var helt död när jag kom hem. Nu testade jag och den gick runt och försökte starta men tände inte. Kan det fortfarande vara batteriet då?

679 Inlägg
16 april 2011
SuprMario skrev:
Jag laddade ju batteriet över natten, för den var helt död när jag kom hem. Nu testade jag och den gick runt och försökte starta men tände inte. Kan det fortfarande vara batteriet då?

är det bra ork i batteriet ?

519 Inlägg
16 april 2011
Går runt gör det ju alltid om det finns ström för det, men det krävs enormt mycket ström när den ska starta. Att du har laddat batteriet spelar inte så stor roll (om batteriet är trasigt) och (sedan beror det självklart på vad du har för laddare). Vrid nyckeln så pass att du kan dra på helljuset och sedan ser du om det dimmar ned sig ganska så fort.

Om du är osäker på om bilden tänder så kan du alltid skruva upp ett tändstift och lägga det mot motorn för att se om det blir gnista. (Göra samma på alla tändstift).

Enklast är dock att testa med ett annat batteri innan man gör detta för batteriet kan gå sönder väldigt enkelt. Kollade du om det var vätska i det? Har bilen stått kallt? Och så vidare...

5 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
ja, batteriet snurrar rätt bra nu, har laddat det med en cetec laddare som jag har till min båtbatteri.
Det har ju varit minus grader i Sverige i vinter ja men den har stått i garaget hela tiden, kall garage kan man nog kalla det.

Men kanske ska kolla det där med tändstiften, men är ju så förbannat dålig med bilar..:-) Gnistar det om det bara man lägger det på motorn?

Testa annat batteri är lite jobbigt också då bor lite utanför samhället så det är mycket att kånka o bära om man ska leta upp ett batteri med en bussresa....

Men man kan säga att man är lite frustrerad...haha

519 Inlägg
16 april 2011
Har du ingen vän  som kan komma förbi och ge dig starthjälp då? För då blir det definitivt ström så det ska räcka.

Om du gör som jag sa med tändstiften så kommer det gnistra om det, ja. Det blir väl dock lite problematiskt det med eftersom man måste vara två - en vrider på nyckeln och den andra kollar stiftet.

Sen kan det kanske ha bildas kondens i tanken också, hur mycket bränsle var det när du ställde av den? Men tanka någon liter, och be någon om starthjälp. Startar den inte då så får man börja undersöka djupare!

5 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Ja, det är jätte lite bensin i den, någon liter bara så det kan ju vara det som är problemet eller?
problemet med starthjälp är att det finns nog inte så långa startkablar som når fram då bilen är i ett garage udner huset som den just och just går in i...Skulle behöva startkablar som är 5 meter långa för att komma åt...finns det tro?

Får be en kompis komma förbi med 5 liter bensin så man får fylla på lite och sedan se om man hittar kablar som är så pass långa...

Irriterade för hade det varit en manuell bil så hade man ju bara puttat ut den och försökt dra igång den.....men men

519 Inlägg
16 april 2011
Börja så, så får du skriva här hur det artade sig EFTER att du provat!

679 Inlägg
16 april 2011
SuprMario skrev:
Ja, det är jätte lite bensin i den, någon liter bara så det kan ju vara det som är problemet eller?
problemet med starthjälp är att det finns nog inte så långa startkablar som når fram då bilen är i ett garage udner huset som den just och just går in i...Skulle behöva startkablar som är 5 meter långa för att komma åt...finns det tro?

Får be en kompis komma förbi med 5 liter bensin så man får fylla på lite och sedan se om man hittar kablar som är så pass långa...

Irriterade för hade det varit en manuell bil så hade man ju bara puttat ut den och försökt dra igång den.....men men

Tanka i mer bensin så går den nog igång, är det så lite bensin i är det inte konstigt att den inte går igång

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 april 2011
Bensin kan bli förstörd över vintern, dessutom fryser batterier vid typ -10 om dom är tomma så det krävs inte mycket. Jag har 5-6m långa startkablar, men dom har jag tillverkat av svetskabel på lösmeter.
Går det inte att dra ut bilen så man kommer till med kablarna?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Fyllde på lite bensin, drog ut bilen från garaget med hjälp av en vän.
Detta var dock den jobbigaste biten då ena bakhjulet hade låst sig och man fick helt enkelt släpa ut bilen...
Men sedan på med startkablarna och köra ett tag och tro det eller ej så startade bilen!
Sedan av med hjulet och ta fram hammaren för att för att slå på trumman i 20 minuter då det äntligen lossnade...

Så nu fungerar allt och jag tackar för en utmärkt hjälp till en helt novis inom bilar, dom ska bara fungera..:-)

God Jul

519 Inlägg
17 april 2011
Told ya. wink

Sök