Volvo V40 2.0 96- Antispinn problem.

Fjantjavel
2 april 2011 · 9 Inlägg

Hej.
Hittade ingen annan tråd här på forumet angående mitt kanske lite udda fel.
Så vi går direkt på saken.
Jag har fått problem med bilen, antispinnen dvs. Över 35km/h så slår den i och bromsar (rycker och sliter i bilen som att du gasar ur på is med sommardäck). Kopplar jag ur så att jag bara rullar slutar det och lampan slutar blinka. Klickar jag ur antispinnen på knappen så går bilen som normalt. Att däcken spinner är det inte, den går i över 35 oavsett vxl, även femman, och att få däcken att spinna på femman i 40 flås finns inte på världskartan med 2.0 motorn.
Någon som har idéer?
Har resettat databoxen genom att dra bort minuspolen i 10 min.

Kan tilläggas att jag bytte mellanläggsbrickan vid tripodhylsan innanför drivaxeln 20mil tidigare. Vilket jag inte tror har någon betydelse...

Trött och sliten så kommer inte på mer vettigt att skriva som kan hjälpa. Bollar gärna med idéer och lösningar.
Har ej tillgång till att kolla felkoder. Löser sig detta inte under helgen med eran hjälp så kollar jag upp koderna på måndag.

M.v.h.

tpdabster
3 april 2011 · 224 Inlägg

Hur är det med din ABS fungerar den? Antispinnen använder ju ABS-givarna, kan det vara så att en givare är trasig eller att en av de "kuggade" ringarna är skitiga så att signalen blir fel.

Volvo V40 2,0T "Blackline" (1999)
Fjantjavel
3 april 2011 · 9 Inlägg

ABS'n fungerar utmärkt. Men har löst problemet. Efter jag tänkte lite vad jag gjorde strax innan detta problemet började var att byta däck till sommarsulor. Tack vare punktering på vinterskorna.

DSA systemet går på båda främre och bakre axeln, och jag har olika dimensioner på däcken fram och bak just nu, vilket gör att värdena går utanför referenspunkterna när jag kommer upp i en speciell hastighet. Då börjar systemet kompensera för hjulens rpm. Så ska bara byta däck när jag kommer till jobbet så är det fixat.

polisjerran
19 april 2011 · 66 Inlägg

Hade likadant på min en tid efter att jag kört hem med punktering, sommarsulorna sattes på, då slutade det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang