Läcker vatten från nedre slang till värmepaket - Volvo 740

Remiss
2 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Tja, pös rätt rejält när jag stannade idag, trodde det först vart ett däck men de va det som tur inte.


Vad kallas denna slang? Den går ut från värmepaketet (finns två den över och den nedre) den nedre går in i motor iallfall och det är en sådan jag vill ha, men som sagt, vad kallas den?


Och sen, finns det något jag bör tänka på när jag lossar och tar av slangen? (förutom att tömma ut vattnet först roll

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 augusti 2009 · 5 650 Inlägg

om jag inte mins fel så äre S slangen kostar 1 par 100 på volvo bara rycka bort skiten näre här pajj äre inte mkt och va rädd om lite kulrigare få dit de nya brukar rekomenderas att sätta dit dom när bilen är upphissad mkt smidigare komma åt underifrån

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Remiss
2 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Ah okej bra att veta, men det verkar inte vara några problem att komma åt den ovanifrån? :o ..Och en grej till, det är bäst att tömma ut vattnet i mitt fall till vänster om vattenpumpen va?

schnauz
4 augusti 2009 · 1 758 Inlägg

Slangen finns som metervara på Volvo, annars funkar det ju såklart bra att köpa nån universalhistoria från t.ex. Mekonomen, Meca etc.
Smidigaste sättet att tappa ur kylsystemet brukar vara att lossa understa anslutningen till kylet. Finns en avtappningsplugg på sidan av blocket också!

Remiss
4 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

schnauz skrev:
Slangen finns som metervara på Volvo, annars funkar det ju såklart bra att köpa nån universalhistoria från t.ex. Mekonomen, Meca etc.
Smidigaste sättet att tappa ur kylsystemet brukar vara att lossa understa anslutningen till kylet. Finns en avtappningsplugg på sidan av blocket också!

Okej!, fast jag ringde Volvo igår, slangen är för övrigt formgjuten så den finns nog inte som metervara tror jag, verkade vara som om dom hade otydliga bilder men dom beställde en som dom trodde va rätt.

Fast det med att tömma kylsystemet ska jag egentligen inte göra, behöver bara tömma ut vattnet ur blocket kan man säga, inte ur hela kylaren eller så smile.

Zoxie
20 april 2011 · 13 Inlägg

Har du en bild, eller namn på den slang du menar för jag har exakt samma problem, trodde dock det var toppackningen som gått först...

Här va de tomt!
Volkswagen Passat gtr "Familjeracern" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang