21 april 2011
Trådstartare
Hade in min och sambons Opel Astra kombi (Ko 1,6 Enjoy) årsmodell 2005 för byte till sommardäck igår på Biva i Örebro. När vi fick tillbaka bilen så hade den 2 anmärkningar som verkar ganska allvarliga:
Glapp i det Vänstra yttre styrledet och samma sak på det högra inre styrledet. Förutom detta så läcker det tydlien lite styrservoolja genom damasken på höger sida.
Mannen som vi pratade med på Biva sa att det inte var fråga om ett rejält läckage men att det iallafall fanns ett läckage där. Till saken hör att jag skall åka till Göteborg på Lördag vilket jag också frågade honom om. "Biva-mannen" sa att det inte var några problem förutsatt att jag håller koll på "styrservooljenivån" så att det hela tiden finns tillräckligt med vätska (får absolut inte gå torrt sa han). Nu till min fråga, hur gör man detta? Jag har lusläst manualerna till bilen men det står inte någonstans hur man fyller på/byter styrservoolja. Var finns behållaren för detta? det enda som jag förstår är att det tydligen finns två typer an denna olja, en grön och en röd, och att man absolut inte får blanda de två. Någon som har samma bil eller vet var behållaren för styrservoolja finns samt hur mycket det skall vara när jag väl hittat mätstickan. Vore toppen om jag kunde hålla koll på detta och fylla på om det behövs fram till att jag lämnar in den på verkstad.
Mvh
Isak och Elina
Senast redigerat av Isak80 (21 april 2011)