Hur får man bort en trasig skruv? Samt vart kan man köpa nya skruvar till en volvo 244 förgasare?

serdna
25 april 2011 · 102 Inlägg

Har en volvo 244 DL från 1980, skulle serva förgasaren men när jag skulle skruva upp förgasaren gick en av stjärnskruvarna sönder (krysset i den är söndernött så att man inte får grepp). Undrar därför om någon har nått bra tipps om hur jag kan få bort skruven. Samt att jag undrar om någon vet vart man kan köpa nya sådanna skruvar.

Förgasaren är den på bilden längst till höger, och skruven är en av de fyra som sitter runt "locket".

Tack för på förhand
//Anders

http://img222.imageshack.us/img222/8742/forgasarewv6.jpg

caromania Forummoderator
25 april 2011 · 9 296 Inlägg

Såga ett spår i den så du får tag med en spårmejsel, eller fila skallens sidor så du får två parallella plana ytor där du kan få tag med en liten fast nyckel.

Ny skruv är säkert bara att komma på vilken gänga det är.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
G-sson
25 april 2011 · 612 Inlägg

Ser ut som att du enkelt kan få grepp om skruvskallen med en polygrip eller svetstång.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april 2011 · 13 810 Inlägg

en avbitartång ha den stånde nyp till om skruven och vrid om skruven det brukar fungera väldigt bra på dessa små skit skruvar..standardfel förövrigt på förgasarna ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
RD_87 Skrotsamlare
25 april 2011 · 4 031 Inlägg

Det är helt vanlig M5-skruv, finns att köpa överallt. Se till att få rätt längd bara & glöm inte att sätta dit nya fjäderbrickor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang