Opel calibra 8v, Kyl problem temperatur.

Mahovic
27 april 2011 · 80 Inlägg

hej!

jag äger en opel calibra 8v -92.

Mitt problem är att temperaturen är konstig. När jag kör bilen så ligger tempen normalt på 80-85 grader. Så fort jag stannar reser sig tempem upp över 95 grader och slutar inte där. Men om jag börjar köra då går den sakta ner till 80-85 grader igen.

Fläkten ska egentligen gå igång vid 92 grader för det har den gjort förut. När jag var på verkstaden så sa han att det va för lite vatten i sista gången men nu ligger vatten nivån som den ska ligga men tempen reser sig ändå vad kan felet vara?
Min kylare läkte också föresten och jag hade satt i kylar tätning den läcker inte nu vad jag har sätt.

Det som jag har bytt är:
Termostat och termokontakt.

Kan det vara att det är Vattentempgivaren som är sönder?

Jag är tacksam om nån kan svara på min fråga
Mvh Denis.

BMW 523i (2000)
RobertKocian
27 april 2011 · 69 Inlägg

Mahovic skrev:
hej!

jag äger en opel calibra 8v -92.

Mitt problem är att temperaturen är konstig. När jag kör bilen så ligger tempen normalt på 80-85 grader. Så fort jag stannar reser sig tempem upp över 95 grader och slutar inte där. Men om jag börjar köra då går den sakta ner till 80-85 grader igen.

Fläkten ska egentligen gå igång vid 92 grader för det har den gjort förut. När jag var på verkstaden så sa han att det va för lite vatten i sista gången men nu ligger vatten nivån som den ska ligga men tempen reser sig ändå vad kan felet vara?
Min kylare läkte också föresten och jag hade satt i kylar tätning den läcker inte nu vad jag har sätt.

Det som jag har bytt är:
Termostat och termokontakt.

Kan det vara att det är Vattentempgivaren som är sönder?

Jag är tacksam om nån kan svara på min fråga
Mvh Denis.

Tjena, hade samma problem med Mazdan jag hade, sätter inte fläkten igång? isånna fall är det Termostaten som inte fungerar riktigt, Mäter inte tempen och då sätter inte fläkten igång och därför börjar bilen bli för varm. Skriv ytterligare ifall det är något jag missat! Mvh Robert "3-Punkt"

ajonasson
27 april 2011 · 583 Inlägg

För att börja att förklara ditt "konstiga" kylar problem måste jag dra lite grundläggande om kylarsystem.
Anledningen till att det blir svalare när du kör är pga fartvinden som passerar din kylare. Exakt samma fenomen som du upplever när du stoppar ut handen igenom rutan när åker bil.

En vanlig myt många människor tror på är att motortemperaturen är exakt likadan under gång pga moderna bilars datorstyrda tempmätare (mätare som ej är graderade i celsius eller farenheit). Isjälvaverket så skiftar motorn konstant temperatur. Dock måste motorn ligga i sitt arbetstemperaturs intervall.

Vattenpumpen & termostaten skall reglera temperaturen i motorn. Men för att detta skall kunna ske måste kylarens temperatur vara lägre än motorns. Detta sker automatiskt när du kör då fartvind passerar kylaren och därför är iprincip alltid kylarens vatten lägre temperatur än motorns.

Motorfläkt kan indelas i två grupper. Mekaniska och elektroniska. De mekaniskt styrda kör alltid och istället slirar för att inte agera propeller och stjäla kraft ifrån motorn och kyla den onödigt mycket. De elektriska fläktarna startar endast i nödfall ifall motorns temperatur håller på att gå över det givna motortemperaturintervallet, dvs iprincip en "nödfalls fläkt" ifall det inte finns någon fartvind. Elektriska fläktar skall inte vara igång under färd, men de kan vara programerade att starta vid motorfel för att försöka rädda motorn.


Nu till ditt fel:
+Att temperaturen faller när du kör tyder på att din vattenpump fungerar annars hade motorn blivit för varm även under färd.
+Termostaten verkar även den fungera då temperatur under körning ej faller under 80C (samt att nya termostater sällan inte fungerar)

* Kolla upp ifall din motor har någon typ av avluftnings prosedur ifall det skapats någon luftficka.
* Testa är att manuellt mata fläkten med 12v för att se så att den snurrar överhuvud taget.
* Försöka mäta temperaturen med en annan temperatur anordning för att fastställa att temperaturen du ser på mätaren är korrekt.
* Titta så att alla säkringar och sladdar fram till kylfläkten är hela och leder ström, titta även upp jordpunkten för fläkt och eventuellt testa att extrajorda kylfläkten eller mät upp att jorden stämmer.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (27 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang