6980
Sök

Saab 900i -93, stått i garage och startar inte

4 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Hej,

Jag har kommit över en Saab 900i -93 (I16 AC55E), och undrar om någon har tips på hur jag kan få igång den. Tydligen har bilen fungerat hur bra som helst tidigare, men är nu stendöd efter att ha stått still i garage under knappt två år.

Med startkablar hörs inte mycket från motorn. Dels ett surrande (från en rund svart grej till vänster under huven) då tändningen är på, som tystnar när man vrider nyckeln fullt till start. När man har nyckeln helt vriden till start hörs ibland ett vispande ljud som kanske kunde vara startmotorn, men jag är inte säker. Strålkastare, belysning etc. fungerar.

Inte heller bogsering hjälper, det låter som om motorn går runt men inga andra livstecken, förutom hastighetsmätaren.

Jag har bensin i tanken.

Tacksam för alla förslag!
Johan

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
Fan det finns ju många möjligheter. Är soppan färsk? Kommer det soppa fram till spridarna? Har du gnista? Har du tändkablar som inte förmultnat? Går soppapumpen? Har en musjävel ätit upp någon kabel? Är alla säkringar hela? Har du friskt batteri?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Tack för svaret. Allt det där får jag väl gräva i...

- Bensinen är inte färsk utan har stått med bilen. Men vatten i tanken lär väl inte göra att startmotorn inte går runt.
- Jag hör inget från bensinpumpen (som sagt), så den lär ju inte gå.
- Batteriet är möjligen friskt men med all säkerhet urladdat, det kan kanske inte ens ge gnista vid bogsering. Men vi provade som sagt med startkablar och motorn var väldigt tyst medan det lyste i kupé och strålkastare.

Är första steget att kolla gnistan? Eller ska man gå på säkringar och reläer eftersom även startmotorn är tyst?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
Först soppa, gnista & statmotor. Men om du har soppa & gnista så går det ju iaf att bogsera.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 april 2011
1: Annat fungerande batteri så motorn dras runt av startmotorn. Ett batteri med "vrålkortis" kan ställa till många lustiga fel...
2: Kolla så bränslepumpen går, man bör höra ett surrande ljud några sek när tändningen slås till (generellt, inte specifikt Saab!)
3: Starta.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
OK, tack för den genomgången! Har också funderat på om ett kortat batteri kan ställa till det, men då borde väl inte strålkastare etc funka?

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 april 2011
Ett bilbatteri har 6 st celler...Brukar inte bli "vrålkortis" i samtliga celler. Steg 1 är alltså att sätta i ett fungerande batteri. Har man "vrålkortis" i batteriet kan det hända att startmotorn inte går vid starthjälp från en annan bil. Kör INTE utan batteri, risk för skador på elsystemet!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Yes, då provar vi det!

Efter lite bildgooglande verkar det som om det är en tryckackumulator under huven som surrar ordentligt när man slår på tändningen med startkablar i. När man vrider nyckeln till start tystnar den. Ska det vara så?

Sök