4838
Sök

BMW E39 2001 vit rök vid -10 grader

28 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Hej.

Idag när jag startade min bil så varmkörde jag den i ca 4-5 min då det kom ut ett moln av vit rök. Motorn varierade från att gå jämnt till ojämnt på tomgång. Varvade jag upp motorn gick den jämnt igen. Röken kvarstod. Olja/Filter byter jag varje 1000:e mil och har bra koll på bilens kondition för övrigt. Min fråga till er är om det enbart är kondens i systemet eller om det är någon packning som har gått? Ingen varningslampa tändes på instrumentpanelen. Jag är skeptisk till att toppen har gått i.o.m att jag inte övervarvat eller låtit motorn gå varm.

Jag är jätte tacksam för de svar ni kan komma med.

God Jul!

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2010
Fullt normalt att de ryker "vitt" när det är kallt ute, BMW har "voluminösa" avgassystem som kyls ner snabbt nu när det är kallt ute, därav den vita röken. Det kan dock vara på sin plats att kolla så vevhusventilationen inte är på väg att bli täppt pga vattenblandad oljesörja som fryser, kan sluta riktigt illa...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 december 2010
rätt normalt att de ryker om bilar när de är svin kallt ute ännu roligare när de är över 20 minus när man kan åka timtals innan röken slutar

28 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Ok. Då testar jag att koppla in motorvärmaren 3h innan start imorgon och ser om det kan hjälpa något. Det borde bara vara kondens eftersom jag inte får upp någon varningslampa. Hoppas hoppas.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2010
Motorvärmare är bra, men det hjälper inte mot den vita röken. Röken uppstår pga att avgassystemet är "svalt". Detta kan även vara som så att du har kondensvatten i avgassystemet o att det är därför det bolmar lite. Lösningen är att köra en ordentlig tur (minimum 20mil), då kan jag tänka mig att systemet hinner "torka ut"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

28 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Jag förstår. För säkerhets skull ska jag ta bilen till en bra bmw mekaniker så att han få gå igenom bilen inkl. vevhusventilationen nästa vecka. Imorgon blir det till att undersöka och i bästa fall köra en bra bit. Jag återkommer med feedback smile

1 488 Inlägg
26 december 2010
Vevhusventilationen är standardfel på denna motorn under kalla vinterhalvåret, rätt troligt att den är igensatt/fryst. Lossa slangen som går till ventilkåpan och kika om det är gul sörja i den, isåfall är det lika bra att rengöra/byta. Man brukar mer ha som regel än undantag att byta ut slangarna till de nya förbättrade "cold climate" slangarna som har ett skydshölje runtom så det inte fryser i kallare klimat.

En metod som funkar bra för flera e39 ägare är att vintertid sätta någon form av papp/skydd på insidan av grillen fram på huven så att inte kall luften blåser in, har funkat bra mot vevhusvent som fryser.

28 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Vevhusventil var det rätta svaret. Tack för er feedback.

Sök