Renault clio 2000, 1,4 12V 75hk som är extremt svårstartad

claio
1 maj 2008 · 2 Inlägg

Tjena alla!

Jag har problem med min renault clio 2000, 1,4 12V 75hk

Den vägrar starta mest hela tiden. Först efter flera försök går den igång. Att trycka lite på gasen i startögonblicket hjälper ofta, men inte alltid

Symptom
Batteriet toppskick, bränslepumpen låter som den bör, startmotorn går men motorn går inte igång.
Vidare brukar den starta lättare om man gasar lite lätt. Motorn ligger på låga varv vid tomgång, och mätarn hoppar lite grann, den är inte helt jämn.

Jag har rensat motorns luftintag tidigare litegrann men det gav inte större effekt

Behöver jag kanske byta ut luftintagsdelen helt? Kan felet ligga där eller vad är det annars som ger sådana tecken?

E-30
2 maj 2008 · 1 050 Inlägg

claio skrev:
Tjena alla!

Jag har problem med min renault clio 2000, 1,4 12V 75hk

Den vägrar starta mest hela tiden. Först efter flera försök går den igång. Att trycka lite på gasen i startögonblicket hjälper ofta, men inte alltid

Symptom
Batteriet toppskick, bränslepumpen låter som den bör, startmotorn går men motorn går inte igång.
Vidare brukar den starta lättare om man gasar lite lätt. Motorn ligger på låga varv vid tomgång, och mätarn hoppar lite grann, den är inte helt jämn.

Jag har rensat motorns luftintag tidigare litegrann men det gav inte större effekt

Behöver jag kanske byta ut luftintagsdelen helt? Kan felet ligga där eller vad är det annars som ger sådana tecken?

Det kanske snart är dags för byte av: Fördelarelock,rotor samt nya tändstift. Det brukar göra susen..big_smile
Om du bara kör kortare sträckor, så kan det vara ide' att ladda upp batteriet över natten.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
90q20v quattroambassadör
2 maj 2011 · 69 Inlägg

Lyfter en gammal tråd...
Våran gjorde precis samma sak...
Var svårstartad, och kunde dö ibland, å gick den inte att starta på ett tag...

Felet var dålig kontakt i elektronikboxen.
Jag smorde kontaktstyckena och satte ihop den igen .
Den sitter väldigt utsatt i motorrummet.

Men nu har lillbilen börjar hoppa.

Felet är som följer:
Ligger man i konstant hastighet , typ 110 på motorväg , så kan det plötsligt bara klippa en kort stund , min sambo beskriver det som att en automatlåda skulle växla .
Det har kommit när jag kört med , och det är som den tappar gnista en kort stund.
Den klipper liksom...

Riktigt billig bil annars att både äga och hålla.
Barnvagn , bilstol och annat går in..

Mvh Emil , Halmstad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang