Hej!
Är inte direkt något proffs på bilar eller deras kylsystem, men tänkte iaf försöka knäcka den här nöten. Upptäckte häromdagen att nästan all kylarvätska var borta och fyllde såklart på, i samma veva noterades att all kylarvätska rann ut direkt under expansionstanken p.g.a. en spricka i en slang, som genast lagades. Men sen upptäckte jag också att det rann ut massor av kylarvätska typ runt vattenpumpen, men kunde inte avgöra om det även där rörde sig om en sprucken slang eller om det rann ur själva pumpen. Har dock aldrig sett temperaturen gå över normal arbetstemp. Idag provade jag att köra några kilometer för att se hur mycket vätska som försvinner och exakt varifrån det kom, men till min stora både glädje och irritation så läckte det inte längre någon vätska, även när jag fick upp motorn i 80-90 grader.
Är det möjligt att jag kan ha sådan tur att min bil är magisk och lagar sig själv? Eller borde jag vidta några åtgärder?
Har försökt felsöka kylsystemet i stort, men hittar inga problem någonstans. Fläkten går igång som den ska, så både den och tempgivaren borde ju fungera bra. Motorn blir inte överhettad, så både pumpen och termostaten borde väl också fungera? Kupévärmen fungerar bra, och det luktar inte glykol eller så inne i bilen. Avgaserna ser bra ut också, så det borde inte finnas någon kylarvätska där heller.
Min tanke är att det kanske p.g.a. den spruckna slangen uppstod ett undertryck i kylsystemet, kan det har orsakat något sådant??? Är visserligen glad över att det inte läcker, men vill gärna komma underfund med vafan som hände. Ska köra östersjön runt om några veckor, och vill gärna inte att vattenpumpen rasar när man är i typ Paajala