Elektronikkunnig? något som kan visa antalet grader förtändning på bil?

Chrille74 Chef
10 maj 2011 · 379 Inlägg

Har ytterligare ett problem med en av mina bilar.

Det är så att bilen har inte gradantal för inställning av tändning.
Vet inte om det har vart så från den var ny, men det är inte helt omöjligt.

Bilen är en OG900S -92, med regdatum 92-04-29.

Jag har fått reda på att mellan 92 och 93 gjorde man en ändring på dessa bilar gällande tändningen.
på 92 modellerna kan man ställa tändningen, på 93 kan man inte ställa tändningen.

Jag funderar på om min är någon typ av klämmodell, för jag kan justera tändningen (har alltså hallgivare, inte vevaxelgivare) men på svänghjulet finns ingen tändningsmarkering, som 93 modellerna, eftersom de har vevaxelgivare och därmed inte ställbar tändning.

Kan man snickra ihop något som kan tala om vilken tändning man har, eller blir det så komplicerat att man i så fall, lika gärna skulle kunna köpa ett eftermarknadssprut typ VEMS eller MS?

Jag tycker man borde kunna använda sig av hallgivaren, men den har ju när jag tänker efter bara 4 nockar vilka borde vara 0-90-180-270 grader, bilen ska ju som standard tända 16 grader före övre dödpunkt.

någon som kan tänkas ha nån idé? smile

/Mvh Chrille

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
RD_87 Skrotsamlare
10 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Du menar allså att du inte kan använda ett stroboskåp? Jag hade dom problemen med en BMW, tändmarkeringen satt under bilen så man skulle ha deras egna instrument. Det finns säkert något sådant till saab också, jag körde med öron. Den andra möjligheten är ju om du kan nolla motorn och göra ett eget märke.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Chrille74 Chef
10 maj 2011 · 379 Inlägg

Nej precis, där tändningsmarkeringen ska sitta, där finns det inget. Det är helt tomt.
Har lyssnat med en som jobbar på saab, och han berättade att på 92:orna så kan man ställa tändningen och man ska ha tändningsmarkering på svänghjulet. 93:orna har ingen möjlighet att ställa tändningen, så det sitter en vevaxelgivare, och har därmed ingen markering på svänghjulet.

Jag har nollat motorn och gjort ett märke på svänghjulet, men det visar ju bara när motorn är i övre dödläget, inte 16 grader före smile

Har försökt att ställa med örat och på känn, men det är säkert så man flyttar tändningen mer än ett par grader när man justerar smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
RD_87 Skrotsamlare
10 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Men om du orkar räkna kuggar på startkransen så kan du ju märka upp 16 grader. Om du har 168 kugg så är det ju 2,14 grad per kugg, jobbigt och lurigt men genomförbart.

Senast redigerat av RD_87 (10 maj 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Chrille74 Chef
11 maj 2011 · 379 Inlägg

Det är ju sant, det hade jag inte ens tänkt på smile
Ska kolla möjligheterna att räkna antalet kugg....

Känns däremot som mer än 168 kugg tongue

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
RD_87 Skrotsamlare
11 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Chrille74 skrev:
Det är ju sant, det hade jag inte ens tänkt på smile
Ska kolla möjligheterna att räkna antalet kugg....

Känns däremot som mer än 168 kugg tongue

168 var ett exempel ifrån Chevas V-8, så du lär inte ha speciellt mycket mer. smile Jag har ganska noll koll på saab, har du lucka vid svänghjulet som på gamla Volvo traktorer?
Dessutom borde det ju gå att få fram antalet kugg, genom någon Saab expert eller google.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Chrille74 Chef
11 maj 2011 · 379 Inlägg

Hehe ja, man tycker ju det, men det känns ju som tusentals när man ska peta runt motorn med skruvmejsel tongue

Jo, det finns en liten lucka, fast det är inte så ansträngande att ta bort plastkåpan som täcker ca 50% av svänghjulet.

Ska även ta och spana av stcs (saab turbo club of sweden) och googla lite smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang