3797
Sök

Rök från motorrummet, lukten kommer in i kupén Laguna

GARAGET V.D.
900 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
halloj!
jag kör en laguna 98, jag har känt att det kommer bränd gummi lukt in kupén, när man kört varm bilen. nu märkte jag att det kom rök från motorn eller bredvid motorn, från baksidan (alltså grenrörens sida)
röken kommer endast när man kört bilen och försvinner sakta men säkert när man stannat utan att stänga av bilen. den e inte blå men mer vit mörkaktig.
motorn går hur bra som helst, inga missljud eller liknande. oljan e ren och ser ut precis som att man bytt den nyligen fast jag byte för ca 3 månader sedan. och den läcker inte olja heller.

någon snäll som kan ge tips och förslag på vad det här kan vara?
det kostar 1500 kr att lämna den på felsökning och själv så ser jag knappt något bakom motorn. det enda som syns e en jä*la stor motor, ibland undrar jag hur fan lyckades dem få dit den!!
tacksam för all hjälp jag kan få!
Senast redigerat av Conceited (18 december 2011)

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Fri fart för ett fritt folk!
15 015 Inlägg
12 maj 2011
låter som det läcker olja som rinner ner på grenröret och olja som bränsbort på ett varmt grenrör brukar lukta lite som bränt gummi eftersom gummi är gjort på olja ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

GARAGET V.D.
900 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Growe skrev:
låter som det läcker olja som rinner ner på grenröret och olja som bränsbort på ett varmt grenrör brukar lukta lite som bränt gummi eftersom gummi är gjort på olja ;-)

Tack Growe!
så du misstänker att det e ventilkåpspackningen? det e säkert dyrt att byta på en V6a?
är det farligt att köra bilen? DVS komma allvarligare problem?

kika gärna på mina bilar

Fri fart för ett fritt folk!
15 015 Inlägg
12 maj 2011
Conceited skrev:
Growe skrev:

Tack Growe!
så du misstänker att det e ventilkåpspackningen? det e säkert dyrt att byta på en V6a?
är det farligt att köra bilen? DVS komma allvarligare problem?

jag tror men verkligen inte säker
kan komma vart som helst ifrån toppen och rinna ner på grenrören
men mest troligt är just någon ventilkåpspackning och tror man kan byta dessa relativt lätt även på en nerpressad v6 om man tar bort alla plastkåpor och skit

Kör fort så hinner inget hända...

GARAGET V.D.
900 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
kan det vara skadligt att köra med bilen så här så länge? eller har det inget betydelse?

kika gärna på mina bilar

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 maj 2011
har du tillräckligt med olja i motorn är det ingen fara.
kör dessutom lugnt för olja är lättantändligt vid höga temperaturer. ett glödande grenrör kan sätta fyr på oljan. men kör man normalt är det absolut ingen fara

GARAGET V.D.
900 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
tack för alla svar ska försöka åtgärda så fort som möjligt.

kika gärna på mina bilar

Sök