3809
Sök

Volvo 850 T5 saknar gnista

steffe_vr6
13 maj 2011
Trådstartare
jag har en volvo 850 T5 -96 med start problem.
motorlampan tändes härom dagen, men jag han inte felsöka den, men den gick som den skulle.
så när jag körde till jobbet så gick den prefekt, men när jag skulle hem så startade den inte.
de kommer soppa. men har ingen gnista från tändspolen.
får felkoden 5-3-5
var inne på att kamaxelgivaren gett upp men då tar han väl signalen från vevaxelgivarn? kan de va så att båda har gett upp? men borde de inte bli en felkod på dom oxå då?

sökte runt på felkoden 5-3-5 och en del föresloig EVAP-ventilen, har 12v fram i kablen och 25ohm i ventilen, hur mycket ska de va?
Senast redigerat av steffe_vr6 (13 maj 2011)

8 282 Inlägg
14 maj 2011
Den måste få signal från både kam och impulsgivare för att den ska ge gnista. Sen msåte det vara tillräckligt spänning i batteriet också. Och saknar de n någon av dem 2 så ska den koda.

535 är antingen evap eller magnetventilen. Den koden har 2 betydelser.

steffe_vr6
14 maj 2011
Trådstartare
ok. hade kassa avgasvärden på besiktningen oxå, kan de ha med en kass EVAP ventil och göra?

sätter den en felkod om tändspolen är kapput också?

8 282 Inlägg
14 maj 2011
Ja, felkoden innebär att den går i lh-läge så då får den fetare blandning och lite annat som kan märkas på avgasprovet. Men eftersom du har rätt ohm på evap och spänning fram till den skulle jag rikta misstankarna mot magnetventilen istället.

Skulle tändspolen va dålig så sätts ingen kod.

steffe_vr6
14 maj 2011
Trådstartare
jag tror att den förra ägarn kopplade bort magnetventilen.
är den mojängen längst ner i bild?
för slang nr "19" går till en sak som ser ut som en liten regleringsventil och vidare ner till där slang nr "17" sitter.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28952/641485_x8m0dd.jpg

8 282 Inlägg
14 maj 2011
Magnetventilen är ju nummer 16 nere på bilden.

steffe_vr6
14 maj 2011
Trådstartare
ja precis, kan de vara så att de är kabelbrott på kontakten till den då kanske för jag har inte en sån ventil smile

8 282 Inlägg
14 maj 2011
Så länge man saknar inkopplad magnetventil så kommer den ju koda. Eller rättare sagt, den ska göra det men det vierar från bil till bil... En del kodar direkt en del sätter aldrig någon kod på det v okänd anledning. Alternativt får man bygga dit ett motstånd och lura systemet att tro att mv sitter där om man nu vill köra med pysventil.

steffe_vr6
14 maj 2011
Trådstartare
ok, har ju haft bilen i 2 år nu snart så den borde kodat innan då, jag kör men en pysventil nu, så de borde väl sitta ett motstånd där då? du vet inte hur stort de motståndet skall vara då? ifall de är så att bilen bara fått fnatt å fått för sig och börja koda?
Senast redigerat av steffe_vr6 (14 maj 2011)

8 282 Inlägg
14 maj 2011
Titta i kontakten om någon lött dit ett motstånd, men eftersom den kodar så har jag svårt att tro att det sitter ett där. Motståndet ska vara ungefär 25 ohm

steffe_vr6
14 maj 2011
Trådstartare
ok tackar för hjälpen, ska kolla detta under dagen. återkommer med hur det går smile

steffe_vr6
14 maj 2011
Trådstartare
föresten vart i motorrummet  sitter magnetventilen i vanliga fall?

8 282 Inlägg
14 maj 2011
Original så sitter dem på kortsidan på luftburken mot motorn till i den undre halvan

steffe_vr6
14 maj 2011
Trådstartare
Mätte tändspolen, 8.26Kohm på högspänningssidan emot jord utan tändkabel. (10.8Kohm med tändkabeln)
Mellan röd och blå sladd ifrån "slutsteget" (är detta kondenastorn?) var det 0.8ohm.
Med sladdarna bortskruvade var det 0ohm på tändspolens terminaler.

Letade efter kontakten till magnetventilen.
Hittade en tänkbar, men ingen av dem har någon resistor ditlödad...
Hur många stift har magnetventilen? (Så man är säker på vilken av alla kontakter som ej är kopplade det är smile)

8 282 Inlägg
14 maj 2011
MV har 2 stift

steffe_vr6
14 maj 2011
Trådstartare
Frågade Google lite mer frågor och insåg att felkods guiden jag följt inte stämde 100% smile
Denna var bättre: http://www.motorforum.nu/showthread.php … #post17252

Kom fram till att bilen hade dessa felkoder:
5-3-5 Magnetventil, Har pysventil istället (Enl Volvo Felkod Lista: Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel)
2-1-2 Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig
3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig

Satte dit ett 25ohm motstånd i magnetventilens kontakt efter din rekommendation och efter att ha nollställt felkoderna så kom fel 535 ej tillbaka, även 212 Lambda försvann.
Så nu är bara 314 Kamaxel Givare kvar efter ny (misslyckad) provstart smile

Kan även tillägga att jag mätte denna manuellt innan min förra post, men var osäker på volten jag uppmätte på signaltråden så postade aldrig det.
Men det var iaf 11v på pluspol till jord, samt X volt på signalkablen, men det relevanta var att den ej ändrades när jag testade den genom att skruva bort den ifrån kamaxel huset och satte en metallbit framför sensorn... (Enl lite Googlande skall den pendla mellan 0v>5v när kamaxlen går runt, så rent logiskt borde man kunna mäta den med bilen i tändläge 2 när den då är bortskruvad ifrån kamaxel huset)

Sök