4294
Sök

Varför ryker det vita avgaser från min bmw 316i - 92?

4 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Jag köpte min 316i - 92 iförrgår, har kört ca 15 mi. Nu har den börjat ryka något så otroligt. Var tvungen att fylla på kylarvatten ca 2-3liter. värmen har försvunnit i bilen och den rycker inte lika mycket när den är kall som varm. Den övre kylarslangen blir varm men inte den undre. Kan det ha varit fel på bilen redan när jag köpte den eller vad kan ha hänt?
HJÄLP!!!

2 855 Inlägg
14 maj 2011
Hej!

Låter som topplockspackningen tackat för sig. Bara byta den och plana toppen om den kokat för dig.

En planing av toppen skadar inte heller om den ej kokat, för att va på den säkra sidan, om det nu inte är toppen som är spräckt.

4 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Okej, hur ska man veta om toppen är spräckt eller inte?

Forummoderator
18 410 Inlägg
14 maj 2011
Med tanke på att värmen försvinner säger även jag toppen. Har du inte kört som en vettvilling så var den väl körd vid köpet. Fick du den billigt?

4 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Körde den hem efter köpet och körde inte som en dåre wink
fick den för 13 000kr

583 Inlägg
14 maj 2011
Anledningen till att det ryker vitt är pga vattenkondens. Ditt kylavatten letar sig in i någon eller flera förbränningskammare och därav drar den kylarvatten. Kör du vidare med den riskerar du att få in större mängder vatten i oljan villket leder till att motoroljan mister sin smörjningsförmåga med skuren motor som följd. Kontrollera ifall det är skadat block, topplock eller endast topplockspackning.

Ifall du aldrig mekat med bilar eller ej har stor förståelse hur en delarna i en förbränningsmotor fungerar så ber jag dig att avstå försöket och lämna in den på verkstad.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Forummoderator
18 410 Inlägg
14 maj 2011
siimmoooon skrev:
Körde den hem efter köpet och körde inte som en dåre wink
fick den för 13 000kr

Råkade ut för EXAKT samma sak för ett gäng år sedan. Ringde då den tidigare ägaren som sa att "Va, men toppen har ju gått?" Det visade sig att killen jag köpte den av hade haft den i en vecka, han hade bytt olja och sålt den till mig... Fakeade kvitton som visade han haft den i 1 år... Dålig värme. Gick perfa, gick lite back då jag sålde den i detta tillstånd men lärde mig nåt på vägen.

Råkade sen ut för ytterligare en BMW fast denna gång en 750 som började koka efter ca 10-30 mil. En topp... Denna gång dock av en bilfirma med kvitto och "Ingen garanti" vilket inte kan trollas bort. Jag gick ur affären med blotta förskräckelsen.

Var och tittade på en BMW förra året (523I -97) som jag såg drack vatten på den halvtimme jag provkörde. Toppen... Köpte inte. Efter det undviker jag dessa "trevliga" bilar.

Tror på toppen alltså. Hoppas dock du har tur!

4 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Tack för alla svar, verkar som jag gjort en dålig affär (Y) menmen, får väl försöka fixa till det imorgon.

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 maj 2011
Att en BMW rycker vitt  betyder INTE att "toppen har gått" per automatik. På nyare BMW (läs från -90 och framåt) är det mycket ovanligt att toppen går, så länge bilen är skött OK. Problemet är snarare bilarnas popularitet hos "mindre servicebenägna personer som hellre lägger pengarna på feta neon-lysen under bilen än på oljeservice". I ditt fall skulle jag börja med att bytta vattenpump samt termostat, men med tanke på ditt ordentliga kylvätsketapp ligger det nära till hands att tro att topp-packningen gett sig. Jag har haft "ett antal" BMW, några med motorn som gav ryktet att "toppen går alltid på en BMW", denna motorfamilj heter M20 o tillverkades fram till 1990. Vill inte påstå att det var general-fel med dessa toppar, men däremot var de känsliga för att koka, dvs en kokad motor ledde sannolikt till att man fick bytt toppackning inkl planing. Motorfamiljerna efter (M50 o senare om 6-cylindrig) så brukar toppen klara en kokning i regel. Tycker för övrigt att 13" låter rätt dyrt för en 316i från -92, själv gav jag 19.5" för en 328iT med originla M3 17" fälgar samt vintersulor på alu, givetvis ingen pärla med sina 29000 mil men nu 7000 mil senare funkar den fortfarande utmärkt. Det som gått sönder är vevaxelgivaren (kass vid köp!), kylaren samt nu senast en framfjäder som gick, inga konstigheter.
Mitt råd: Börja med det billigaste, dvs vpump+termostat, lufta ordentligt o håll tummarna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

583 Inlägg
15 maj 2011
dawwe skrev:
Att en BMW rycker vitt  betyder INTE att "toppen har gått" per automatik. På nyare BMW (läs från -90 och framåt) är det mycket ovanligt att toppen går, så länge bilen är skött OK. Problemet är snarare bilarnas popularitet hos "mindre servicebenägna personer som hellre lägger pengarna på feta neon-lysen under bilen än på oljeservice". I ditt fall skulle jag börja med att bytta vattenpump samt termostat, men med tanke på ditt ordentliga kylvätsketapp ligger det nära till hands att tro att topp-packningen gett sig. Jag har haft "ett antal" BMW, några med motorn som gav ryktet att "toppen går alltid på en BMW", denna motorfamilj heter M20 o tillverkades fram till 1990. Vill inte påstå att det var general-fel med dessa toppar, men däremot var de känsliga för att koka, dvs en kokad motor ledde sannolikt till att man fick bytt toppackning inkl planing. Motorfamiljerna efter (M50 o senare om 6-cylindrig) så brukar toppen klara en kokning i regel. Tycker för övrigt att 13" låter rätt dyrt för en 316i från -92, själv gav jag 19.5" för en 328iT med originla M3 17" fälgar samt vintersulor på alu, givetvis ingen pärla med sina 29000 mil men nu 7000 mil senare funkar den fortfarande utmärkt. Det som gått sönder är vevaxelgivaren (kass vid köp!), kylaren samt nu senast en framfjäder som gick, inga konstigheter.
Mitt råd: Börja med det billigaste, dvs vpump+termostat, lufta ordentligt o håll tummarna...

Jag tvekar inte på din kunskap om bilar dawwe, men hur anser du att den börjat ryka avgasröret samt att den "slukar" 2-3 liter vatten ifall den nu inte skulle läcka internt?. Skulle gärna villja ha ett logiskt resonemang då jag inte riktigt ser detta skulle lösa sig med ett byte av vattenpumpen & termostaten.

Vattenpumpen sköter kylarvattnets cirkulation & termostaten sköter att motortemperaturen hålls uppe i arbetstemperatur. Ett byte av en av dessa eller båda skulle för mig inte kunna lösa eventuell vatten lekage in i cylindrarna.

För mig är det glasklara indikationer på att vatten smiter in i en eller flera cylindrar. För att även kontrollera detta kan man se i expansionskärlet/kylaren ifall det bubblar. Detta uppkommer då kompressionsluften byter plats med kylarvattnet.

Kan Trådskaparen förtydliga ifall bilen "Rycker eller Ryker" ... två väldigt olika fel.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (15 maj 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 maj 2011
Jag skrev ju att det ligger nära till hands att tro att det är toppackningen denna gång om du läser en gång till...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

583 Inlägg
15 maj 2011
Ursäkta missade detta big_smile. Dock tror jag inte att vattenpumpen & termostaten bör bytas omgående. Utan att kolla att topplocket inte har någon spricka och är plant. Samt att byta topplockspackningen.

Mvh
Anders

Sök