Att en BMW rycker vitt betyder INTE att "toppen har gått" per automatik. På nyare BMW (läs från -90 och framåt) är det mycket ovanligt att toppen går, så länge bilen är skött OK. Problemet är snarare bilarnas popularitet hos "mindre servicebenägna personer som hellre lägger pengarna på feta neon-lysen under bilen än på oljeservice". I ditt fall skulle jag börja med att bytta vattenpump samt termostat, men med tanke på ditt ordentliga kylvätsketapp ligger det nära till hands att tro att topp-packningen gett sig. Jag har haft "ett antal" BMW, några med motorn som gav ryktet att "toppen går alltid på en BMW", denna motorfamilj heter M20 o tillverkades fram till 1990. Vill inte påstå att det var general-fel med dessa toppar, men däremot var de känsliga för att koka, dvs en kokad motor ledde sannolikt till att man fick bytt toppackning inkl planing. Motorfamiljerna efter (M50 o senare om 6-cylindrig) så brukar toppen klara en kokning i regel. Tycker för övrigt att 13" låter rätt dyrt för en 316i från -92, själv gav jag 19.5" för en 328iT med originla M3 17" fälgar samt vintersulor på alu, givetvis ingen pärla med sina 29000 mil men nu 7000 mil senare funkar den fortfarande utmärkt. Det som gått sönder är vevaxelgivaren (kass vid köp!), kylaren samt nu senast en framfjäder som gick, inga konstigheter.
Mitt råd: Börja med det billigaste, dvs vpump+termostat, lufta ordentligt o håll tummarna...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure