Bygga en bil delvis med lexan?

Phaetoon
21 juli 2009 · 8 156 Inlägg

Hittade den här bilden på nätet:
En äldre Pontiac (1939?)
http://www.jitterbuzz.com/furn/plexiglass_pontiac.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3273/3058114875_7ffc60fd28.jpg
'
Samt denna huv:
http://farm1.static.flickr.com/212/502615130_aef93e1138.jpg?v=0

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Thullen
21 juli 2009 · 1 653 Inlägg

plexiglashuvar var ju lite poppis för några år sen, Nåkab hade väl en bland annat på en demobil om jag inte mins galet?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
TurbOla Reservdansk
21 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Phaetoon skrev:

Elda skrev:
varför inte bara gjuta lexanen direkt på huven? vet att plåt har lite svårare att smälta.

När det gäller just huven så kanske man kan göra så. Men det skulle innebära att huven skulle bli några millimeter bredare åt alla håll. Dålig passform alltså.

Varför inte bara fräsa av de extra mm-arna? smile
Detta borde ju vara det absolut mest ekonomiska alternativet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_Wallis_
21 juli 2009 · 4 506 Inlägg

Pontiac'n var ju hur tuff som helst, dock lär det inte gå igenom ur krock synpunkt eller vad det kallas.
Vid kraftig belastningsförändring så splittras ju även plast av olika sort i den tjockleken & det är väll
säkert ngt SFRO kan resa fingret för. Hör av dig till dem och fråga om tipps & synpunkter.

Sj är jag för det oavsett om det är "säkert" eller inte, Det vore ju väldigt tufft smile

Kan du andas kan du dö.
ToBe www.maniacracing.se
21 juli 2009 · 494 Inlägg

fy fan va coolt då... skulle jag ha varit dig så hade jag börjat att bygga
Du lär ju hitta Många sponsorer om det är så....

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Phaetoon
10 augusti 2009 · 8 156 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Pontiac'n var ju hur tuff som helst, dock lär det inte gå igenom ur krock synpunkt eller vad det kallas.
Vid kraftig belastningsförändring så splittras ju även plast av olika sort i den tjockleken & det är väll
säkert ngt SFRO kan resa fingret för. Hör av dig till dem och fråga om tipps & synpunkter.

Sj är jag för det oavsett om det är "säkert" eller inte, Det vore ju väldigt tufft smile

Lexan är ju skottsäkert i rätt dimension, så jag skulle nog jämställa den med plåt i säkerhetsavseende, iaf om delen inte är bärande. Däremot så är plexiglas livsfarligt.
Vid 1.5mm tjocklek så borde väl lexan vara ganska så ok?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Pillevinken
10 augusti 2009 · 406 Inlägg

Lexan, macrolon etc etc same shit olika tillverkare.
Jag satt själv och letade fakta om hur man ska bocka och forma lexan. 150-160 grader är nog ideal temperaturen. Sen börjar det bildas bubblor i lexanet, om jag nu förstod det helt rätt. Garanterat ingen lätt uppgift!
Sen är ju frågan vilken tjocklek du ska ha? Ska det vara stabilt får du nog upp i en 4-6 mm och då är det inte fullt lika lätt att forma.
Om du sätter planerna i verket så lycka till säger jag. Låter som en riktigt kul ide!

My way or the highway? I take both sideways
Torlejf Bilvårdstönt.
10 augusti 2009 · 1 109 Inlägg

Phaetoon skrev:

_Wallis_ skrev:
Pontiac'n var ju hur tuff som helst, dock lär det inte gå igenom ur krock synpunkt eller vad det kallas.
Vid kraftig belastningsförändring så splittras ju även plast av olika sort i den tjockleken & det är väll
säkert ngt SFRO kan resa fingret för. Hör av dig till dem och fråga om tipps & synpunkter.

Sj är jag för det oavsett om det är "säkert" eller inte, Det vore ju väldigt tufft smile

Lexan är ju skottsäkert i rätt dimension, så jag skulle nog jämställa den med plåt i säkerhetsavseende, iaf om delen inte är bärande. Däremot så är plexiglas livsfarligt.
Vid 1.5mm tjocklek så borde väl lexan vara ganska så ok?

Problemet är ju att plåt knycklar ihop sig vid krock, och tar då upp energi.
Lexan formar ju inte om sig om det är inte är under värme, och istället så kommer det ju spricka/splittras till slut.

mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
twin_cam Smålänning
10 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Fräck idé smile Kör på!

Skulle inte tro att SFRO anser den osäkrare än dem där skitstyva rörhögarna som inte deformaras alls smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
RannerKing www.LynxTalk.se
10 augusti 2009 · 420 Inlägg

Nog tycker jag att lexan verkar absorbera en del energi utan att gå sönder: http://www.youtube.com/watch?v=fMh7HyWR6MU

Jag vet att dom tillverkar lexanhuvar till snöskotrar och dom är näst intill omöjliga att ta sönder. Man kan hoppa, sparka och skrika åt dom hur mycket som helst utan att huvarna ger sig. Så ur säkerhetssynpunkt fungerar nog lexan bra, så länge dom inte ska bära upp någon vikt...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Phaetoon
5 december 2009 · 8 156 Inlägg

Torlejf skrev:
Problemet är ju att plåt knycklar ihop sig vid krock, och tar då upp energi.
Lexan formar ju inte om sig om det är inte är under värme, och istället så kommer det ju spricka/splittras till slut.

mvh. David.

Nu råkar jag väcka min gamla tråd till liv igen.
Iaf. Om man försöker böja plexiglas / PET osv så bildas det ju en hel del värme i böjen. Eftersom plexiglas är bra mycket sprödare än lexan så borde väl lexan klara sig bättre?

När det gäller formen/pluggen så borde det väl gå att styva upp med lera på undersidan, så att den inte förändrar form? Sen så får man väl täcka insidan med aluminiumfolie.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Guldis
6 december 2009 · 200 Inlägg

Om du ska göra hela bilen i lexan borde du inte kunna göra som någon nämnt tidigare att "gjuta" de direkt utan på varje plåt? om alla plåtar blir de par mm större så blir det väll rätt ??

BMW E30 325 Cab "E30 Cab" (1990)
Leon91
6 december 2009 · 48 Inlägg

tycker du ska göra detta skulle vara jätte coolt

Naturlig klåpare
E30Powerdyne
18 maj 2011 · 41 Inlägg

Påbörjat att förverkliga drömmen än?

Ford Thunderbird "Sportsroof" (1971)
BMW 540 (1997)
Hellectric Trött
18 maj 2011 · 267 Inlägg

Årets trådlyft?

E30Powerdyne
18 maj 2011 · 41 Inlägg

Njä, ha sett värre big_smile

Ford Thunderbird "Sportsroof" (1971)
BMW 540 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang