Byta bakre packbox B20

amazon_axel
17 maj 2011 · 37 Inlägg

hallå. har nu sett att de läcker olja från amazonen, en 69 med B20 motor, har nyligen bytt växellåda till en med overdrive, den var lite krånglig att få in men de gick tillslut att "jucka" in den, men jag undrar om jag kan ha kommit åt bakre packboxen och förstört den? svårt att ta isär och byta?

ja fick även dra åt bultarna till sumpen då dom satt lite halv löst, men nu när dom sitter åt läcker de fortfarande, kan det va packningen till sumpen som gått eller?

måste man ta ur motorn för att byta den packningen till sumpen?

värt att byta koppling samtidigt? den är inte dålig med vet inte när den e bytt,
Mvh Magnus

Volvo Amazon "Clinton" (1969)
andreas1
17 maj 2011 · 1 020 Inlägg

69an har ingen packbox den har filtbox dom tätar sig ju mer bilen används kanske inte det bästa .
går att byta kåpan där boxen sitter till en från 1974 tror jag det var då får du packbox istället mycket bättre.
antingen lyfter du ner växellådan av med koppling o svänghjul där sitter boxen
alt 2 upp med motorn av med koppling o svänghjul lika lite jobb på en sån bil.
jag bytar alltid koppling om boxen läcker för olja på kopplingen förkortar livslängden ganska mycket o lika bra när det ändå är nere

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
RD_87 Skrotsamlare
18 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Det är väl packbox bak på den motorn? Fram är bara på senare men jag har för mig att alla B20 har packbox till bakre vevaxeltätningen? Hur som helst som föregående sagt, det är lika lätt att lyfta motorn, då kommer du dessutom lätt åt att byta packningen till tråget. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
amazon_axel
18 maj 2011 · 37 Inlägg

Okej ur med motorn alltså, och ny koppling, har funderat på en starkare koppling ifall de kommer mer trim på motorn, är de värt med en borg å beck koppling eller duger det med sachs? vart hittar man centreringsdon? har aldrig grejat med sånt.

Senast redigerat av amazon_axel (18 maj 2011)

Volvo Amazon "Clinton" (1969)
amazon_axel
18 maj 2011 · 37 Inlägg

värt att leta upp ett lättat svänghjul med?

Volvo Amazon "Clinton" (1969)
RD_87 Skrotsamlare
18 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Lättat svänghjul är nog för 150hk+ motorer, orginalkoppling duger fint upp till minst 150hk den med, sen använder man den från "valpen". Centreringsdon finns på biltema & mekonomen för mindre än 200:-

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
amazon_axel
19 maj 2011 · 37 Inlägg

okej men tänkte testa byta tråg packning först, går det att tråkla in den under pumpen så man slipper lyfta ur maskinen? har inte riktigt tid plats eller grejer för det

Volvo Amazon "Clinton" (1969)
RD_87 Skrotsamlare
19 maj 2011 · 4 031 Inlägg

amazon_axel skrev:
okej men tänkte testa byta tråg packning först, går det att tråkla in den under pumpen så man slipper lyfta ur maskinen? har inte riktigt tid plats eller grejer för det

Jag har klarat mig från att byta den på plats trots att jag haft ett flertal amazoner, jag skulle tro att det går om du lossar motorkuddarna och tiltar motorn bakåt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang