Utväxling

Volvson
20 maj 2011 · 128 Inlägg

Hej!!

Jag är en nybörjare vad det gäller prat om utväxling. Jag skulle behöva en förklaring om vad olika utväxlingar innebär, jag har sett att det anges ex. 3:55 och jag undrar vad det innebär?

Är glad om det finns någon som orkar ta sig an och föklara för en riktig rookie smile

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
schnauz
20 maj 2011 · 1 758 Inlägg

Tänk dig två sammankopplade kugghjul där det ena är dubbelt så stort som det andra. Då har du utväxlingen 2:1 (utläses som "två-till-ett") vilket innebär att om du snurrar det lilla hjulet två varv kommer det stora snurra ett.

Har man en bakaxel med t.ex. 4.11:1 i utväxling innebär det att kardanen måste snurra 4,11 varv för att bakhjulen ska snurra ett.

Panzar_Audi
20 maj 2011 · 820 Inlägg

Intressant, detta har jag också undrat över.

Men om det är en 0:a som första siffra? Har sett det på flera stycken "högstaväxlar".

Senast redigerat av Panzar_Audi (20 maj 2011)

Om man säger
Drönirettab
20 maj 2011 · 21 761 Inlägg

I så fall står det väl inte enbart "0" utan det borde stå tex 0.82:1 eller liknande. Det betyder iaf att utväxlingen är en uppväxling, dvs drivande axel snurrar långsammare än den drivna axeln. smile

Tar man M47 som exempel så är utväxlingen på femman 0.83:1 enligt Haynes, alltså snurrar vevaxeln 0,83 varv när växellådans utgående axel snurrar 1 varv.

Senast redigerat av Drönirettab (20 maj 2011)

Panzar_Audi
20 maj 2011 · 820 Inlägg

Drönirettab skrev:
I så fall står det väl inte enbart "0" utan det borde stå tex 0.82:1 eller liknande. Det betyder iaf att utväxlingen är en uppväxling, dvs drivande axel snurrar långsammare än den drivna axeln. smile

Tar man M47 som exempel så är utväxlingen på femman 0.83:1 enligt Haynes, alltså snurrar vevaxeln 0,83 varv när växellådans utgående axel snurrar 1 varv.

Aha okej, tackar smile Konstigt att man inte tagit reda på sånt här inann. tongue

Om man säger
Hamilton
20 maj 2011 · 8 864 Inlägg

§2 När du startar en ny tråd
Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om samt att du postar i rätt forum.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang