4214
Sök

Golf III ABS-light - indikation på slitna bromsbelägg/skivor?

36 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Hej, mina bilkunskaper är ytterst begränsade och jag har en golf III 1998 där ABS-lampan lyser så fort tändningen inkopplas och aldrig slocknar, fick ombesiktning på detta och "pulserande" bromsar (både belägg och skivor är helt slut - beläggen under nedre angiven miniminivå, även om bromsvärdena i övrigt fortfarande var helt OK, 2.0). . Tog bort belägg och skivor fram idag (det är bromsbackar bak) och blåste rent kring ABS-sensorerna och en liten dust med elektroniktrengöring i sensorernas kontakter utan nytta.

Jag har letat på detta forumet och annorstädes och fattat att när ABS-lampan lyser hela tiden så kan det vara lite av varje. Jag vill gärna fixa "ABS-lampan" innan jag lägger flis på nya skivor o belägg men skulle ABS-varningen också kunna orsakas av att skivor och belägg är dåliga (bromsarna har inga separata slitagevarnare) - i så fall börjar jag med att byta detta...

ps - jag tycker att servostyrningen går lite tungt nån gång då och då - men detta kan väl inte ha något med ABS-lampam att göra?

coolrunnings
/p

1 020 Inlägg
16 maj 2011
abs lampan har inget med klossar o skivor att göra du har troligtvis en givare som ej funkar eller dålig kontakt där skruvarna håller givaren. ta bort batteripolen några min sätt tillbaka den o kolla om den lyser fortfarande
ang servon kolla så du har rätt olja alt byt olja annars e det nog servopumpen eller styrväxelbyte på den

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

36 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Tack Andreas1 - köpte en VAG-COM VCDS felkodsläsare på tradera - visar fault code:
00283 - ABS wheel speed sensor, front left G47 35-00.

så jag skall se om jag kan få bort sensorn (skruven (insex) den sitter med verkar sitta stenhårt, är rostig och rund inuti...), det blir väl en ny sedan

/p

Sök