4442
Sök

Mitsubishi Eclipse går ojämt och dör när kopplingen trycks ner!

7 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Tja är i behov av lite hjälp!

Jag har precis kommit över en Eclipse 91a som har lite strul.
Tomgången är väldigt ojämn men ändå stabil. ibland står den på 2000 varv och ibland nere som normalt på 900. Strulet är att när jag bromsar in kraftigt och trycker ner kopplingen så går varvtalet ner så pass långt att bilen dör! ibland brukar den lyckas ta sig upp i varv igen. 
Den startar dock direkt efter detta.

Bilen hackar även en aning när jag gasar på hårt. specielt på 4, 5ans växel.

Jag är väldigt färsk när det gäller bilar som har lite mer elektronik så jag är kluven. bara kört gamla 80 talar innan.
vad kan vara den felande länken ? LMM ? eller kan det vara så enkelt att det är ett risigt tändstift ?

270 Inlägg
9 maj 2011
Jag är 90% säker på att det är den tjocka slangen mellan luftmängdmätaren och motorn. Den brukar spricka, och när du gasar hårt på 4-5ans växel så vrider sig motorn mycket och sprickan vidgar sig ännu mer. När du hittar sprickan så kan du provisoriskt linda slangen med eltejp... hårt

7 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Tackar för svar ! jag ska genast kolla detta när jag kommer hem till helgen ! hoppas det är så enkelt smile låter betydligt billigare än att köpa ny LMM ;D

Tror du detta är problemet till att bilen dör när jag bromsar in och kopplar med ?

270 Inlägg
11 maj 2011
Ja jag tror det löser alla problem du beskrivit

7 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
ok! nice längtar till fredag så jag kan ta tag i problemet smile skriver ett inlägg efteråt med resultat

270 Inlägg
12 maj 2011
Ska bli intressant!

7 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Dåså!

Jag kollade om LMM fungerade och det gjorde den galant. så gick på slangen du prata om och den var sliten
tejpade den hårt som fan och bilen går nu mycket bättre !
jättelite ryck fortfarande, men slangen var ju reflad så det var svårt att täta. har bestält ny samt att jag bytt  luftfilter.

Nu går bilen på jämn tomgång hela tiden och dör aldrig vid stop.
däremot så är tomgången antingen på 900 rpm eller 1500 rpm när jag kört länge och hårt.
vet du om det är normalt ? eller kan det vara nån givare som strular ?

tack för hjälpen !!

270 Inlägg
15 maj 2011
Hmm nä beror nog på att din lagning inte är hundra procent tät smile
Men om du vill laga lite mer medans du väntar på den nya slangen så ska du använda eltejp och sträcka ut den när du lindar den runt slangen.

7 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
haha okej wink
då ska jag tejpa hårdare.
fast nu ere färdigmeckat för denna helg. upp till norr och jobba, sen ger jag mig påt igen nästa helg med nya delar !
återkommer då igen

270 Inlägg
19 maj 2011
Jag hjälpte nämligen en kille med en precis likadan bil, och samma fel. Han bytte aldrig slangen utan körde med min lagning. Men jag lindade vääldigt hårt och mycket. Flera varv över det räfflade. Man kan också använda lim för att laga skor med

7 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Nu har jag tejpat om hela skiten med flera lager hårt som satan haha.
Det funka galet bra ! inge vajsing alls, men sen efter tp 10 mil så börjar den bli blödig och dog en gång när jag koppla.
antingen är jag sämst på att tejpa eller så är det fler läckor nånstans.
men det verkar ju i alla fall vara slangen som är problemet. blir att sätta dit en ny när den väl kommer.

Sök