3515
Sök

Motorproblem Volvo 740 HJÄLP!

1 Inlägg
22 maj 2011
Ja hade samma problem med min 740, kolla om tändningsrelät som sitter på expansionskärlet funkar smile

Truckreparatör
221 Inlägg
22 maj 2011
ja kolla relät men då borde den fortfarande låta som om det är komp i motorn. om de relät hänger sig så står spridarna öppna och överflödar motorn.

Då får du göra ett komp test. anledningar till dålig eller ingen komp

0. inga tändstift smile
1. kammrem av
2. remmen hoppat
3. vevaxeldrevet har gått sönder och remmen har därför flyttat på sig. (markeringarna stämmer inte)
4. styrpinnen i kammen av och remmen flyttat på sig  (markeringarna stämmer inte)
5. trasiga ventiler men knappast alla samtidigt då detta inte är någon interferense motor
6. trasiga kolvringar

Nu vet jag inte hur mycket du har kollat på remmen. har du plockat bort alla kåpor och kollar markeringarna på dreven så att du vet att allt stämmer ??   Om inte gör det.

om du inte orkar plocka de undre kammrems kåpan kan du ta en svetspinne eller en lång skruvmejsel och stoppa ner i ettans cylinder (tappa inte ner den) och vrid runt motorn tills kolven är längst upp ( även kallat övre dödläge) kolla nu så att kammens markeringar stämmer. Om inte kolla det under drevet så inte styrpinnen är av.
Senast redigerat av freddy_82 (22 maj 2011)

99 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Relät är det inge fel på.
Inte kamremmen heller.

Troligen inte ventilerna eller kolvringarna heller, för vad är oddsen att alla ventiler/kolvringar skulle ha gått sammtidigt. hmm

Motorn är ett myterium...

Det är precis som att det inte är nån komp i motorn, det låter precis som att jag skulle ha skruvat ur tändstifterna.

Har kollat allting som kan tänkas vara fel men allting är felfritt.

1 008 Inlägg
23 maj 2011
Okej, då är det väl bara ett kompprov kvar att göra innan du river motorn.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 maj 2011
Håller med, gör kompprov. Det är inte möjligen så att den saknar smörjning och har skurit? För det låter lite som det du beskriver...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

99 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Ja men det fula är ju att den gick på kvällen och på natten starta den inte hmm Men ska göra en kompprov..

Bärs!
3 456 Inlägg
23 maj 2011
Tycker det låter helt otroligt att alla ventiler skulle tackat för sig bara sådär..

Hur kollade du drevet på veven?

Garaget.org peakade 2008.

99 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Det va bror min som kollade men han sa att det inte va nå problem. Allt satt som det skulle.

Forummoderator
26 496 Inlägg
23 maj 2011
Exell skrev:
Det va bror min som kollade men han sa att det inte va nå problem. Allt satt som det skulle.

..det brukar HETA så..
Bäst är att kolla upp det själv, för nåt galet är det ju.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bärs!
3 456 Inlägg
23 maj 2011
Exell skrev:

Men..

Är inte drevet bortplockat och kollat?
Att det sitter som det ska betyder ju absolut inte att det är helt för det..

Gör såhär, Skruva ur ett stift och stick ner en mejsel.
Dra runt motorn med spärrskaft och kolla så kolvarna rör sig.

99 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Jo men det har jag gjort, dem rör sig.

99 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Nu fungerar den igen.big_smile
Det va den lila sprinten eller kilen eller vad det heter som sitter på kamaxeldrevet den hade gått sönder.
Tack för svar!smile

Bärs!
3 456 Inlägg
24 maj 2011
Aga_Diff  -   2011-05-22 20:58:15  -  #17 skrev:
Kollat så att kammen snurrar när du drar runt motorn?
Du kan ha slagit av styrstiftet i kammen...

99 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Ja det va ju så.
Men jag tänkte eftersom kammen snurrade så trodde jag inte att den va trasig. Men det va den.

Sök