Alfa Romeo 156 v6 kokar hela tiden!?

Rakarn
11 maj 2011 · 60 Inlägg

Tjena!
Har ett väldigt problem med min kokande bil. Det började för nån vecka sedan då Tempmätaren stod mellan Max och mitten när jag körde. Sedan har det bara blivit värre. Nu kan man bara köra korta sträckor innan tempen stiger till Max och bilen börja koka. Termostaten är bytt i höstas så den lär det inte vara. Tog även bort Termostaten helt och testade att köra i och med att då ska den ju vara öppen hela tiden och kylas men ingen skillnad. Vattenpumpen borde det inte heller vara för hade den på verkstaden och bytte kamrem för 2 månader sen då dom sa att Vattenpumpen såg kanon ut och funkade fint. Toppackningen trorjag inte heller det är för Oljan är inte vit och det sprutar inte ut vatten ur kylaren när jag startar motorn. Det enda jag kan tänka på är tempgivaren. Men det verkar med konstigt för när mätaren visar att motorn är varm så är den ju också det. För övrigt funkar värme och kylluft fint i kupén. Kylfläktarna sätter igång över 90 grader. Den läcker inte heller nått vatten från kylaren.

Så någon som har en aning vad det kan vara? Blir snart tokig.
Tacksam för snabba svar
Mvh
Simon

Rakarn
12 maj 2011 · 60 Inlägg

Ingen som vet? Kan tillägga att det blir varmt från både slangen som går in i kylaren och den som går ut. Då kan det väl inte vara Vattenpumpen? Kan Tempgivare orsaka kokning?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2011 · 17 485 Inlägg

Spola ur kylsystemet kanske? Har du tur är det nåt stopp nånstans. Värt ett försök.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PoulZen
12 maj 2011 · 772 Inlägg

Rakarn skrev:
Ingen som vet? Kan tillägga att det blir varmt från både slangen som går in i kylaren och den som går ut. Då kan det väl inte vara Vattenpumpen? Kan Tempgivare orsaka kokning?

Fungerar fläkten på kylaren då?
Annars får du nog testa att spola rent hela systemet, kanske är det som Dieselsmurfen säger, att det är stopp någonstans.
Blir det inte bättre av det så skulle jag satsa på vattenpumpen iaf. Hur har verkstaden sett att den är dålig? Nu är det säkert inte alls samma på bmw och alfa, men vattenpumpen på min bmw var kass iaf, men eftersom den sitter i motorn så såg man det först när man tog bort den. Då hade den nästan inga flänsar kvar på hjulet som pumpar runt vattnet.

Senast redigerat av PoulZen (12 maj 2011)

Rakarn
12 maj 2011 · 60 Inlägg

Men det kan väl varken vara stopp eller Vattenpumpen egentligen eftersom både slangen som går in i kylaren och den som går ut är varma så måste det ju betyda att det är cirkulation i kylaren. Fläkten funkar men dock så starta den när den känner för det verkar det som. För ibland startar den redan när man nyss har startat bilen när tempen är på botten och ibland startar den inte förrän det blivit riktigt varm och så ska det väl inte vara?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2011 · 17 485 Inlägg

Rakarn skrev:
Men det kan väl varken vara stopp eller Vattenpumpen egentligen eftersom både slangen som går in i kylaren och den som går ut är varma så måste det ju betyda att det är cirkulation i kylaren. Fläkten funkar men dock så starta den när den känner för det verkar det som. För ibland startar den redan när man nyss har startat bilen när tempen är på botten och ibland startar den inte förrän det blivit riktigt varm och så ska det väl inte vara?

Ofta går kylfläkten igång tillsammans med ac:n slår till. Tänkvärt. Det kan ju faktiskt vara lite cirkulation men inte tillräckligt. Stiger tempen som en apolloraket eller hinner du köra en sväng?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rakarn
12 maj 2011 · 60 Inlägg

Okej. Jag hinner köra ungefär en kvart kanske sen börjar tempen stiga över medeltemperatur

Aero T16
12 maj 2011 · 1 327 Inlägg

Har du testat att lägga termostaten i vatten och se när den öppnar? Bara för att den är bytt tidigare så kan den ju ha gått sönder.

Rakarn
12 maj 2011 · 60 Inlägg

Jo men jag har ju testat att köra utan Termostat också och då kokar den ändå så kan inte vara den

DanneGTV6
14 maj 2011 · 270 Inlägg

Din topplockspackning är nog slut

Rakarn
23 maj 2011 · 60 Inlägg

kan konstatera att det var topplockspackning som var pajj. Och det visade ju sig kosta skjortan!. Jag visste att det var dyrt men fan inte såhär dyrt. 16000:- ville verkstaden ha för arbete samt material (packning, sotningssats, bultar, olja, glykol). Dom sa att det skulle ta 2 hela arbetsdagar och alla säger ju att det är ett helvete att byta på alfas v6:or men kan det verkligen ta så lång tid? jag menar på många andra märken säger dom ju att det går att byta på 3 timmar.

Rquired Allmänt envis
23 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Rakarn skrev:
kan konstatera att det var topplockspackning som var pajj. Och det visade ju sig kosta skjortan!. Jag visste att det var dyrt men fan inte såhär dyrt. 16000:- ville verkstaden ha för arbete samt material (packning, sotningssats, bultar, olja, glykol). Dom sa att det skulle ta 2 hela arbetsdagar och alla säger ju att det är ett helvete att byta på alfas v6:or men kan det verkligen ta så lång tid? jag menar på många andra märken säger dom ju att det går att byta på 3 timmar.

Vilken bil tänkte du på när du skriver att bytet kan ta 3 timmar? För det är förstås olika jobb, en BMW med rak sexa, gott om plats under huven och där det är enkelt att komma åt är förstås mycket enklare att reparera än en Alfa 156 där man knappt får ner handen i motorrummet på.

Dessutom har en V6 två cyl.bankar och två packningar. Jag vet att det ofta kostar närmre 10.000:- att byta kamrem på en sådan Alfa eftersom det är så trångt, tänk dig då att försöka komma åt att skruva isär motorn. Plus att det krävs mer material i detta fallet.

Om 16.000:- för att byta toppackningar är för dyrt eller inte kan jag inte avgöra, men att det är betydligt dyrare på denna Alfa än en "vanlig" bil är inget konstigt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2011 · 17 485 Inlägg

Rakarn skrev:
kan konstatera att det var topplockspackning som var pajj. Och det visade ju sig kosta skjortan!. Jag visste att det var dyrt men fan inte såhär dyrt. 16000:- ville verkstaden ha för arbete samt material (packning, sotningssats, bultar, olja, glykol). Dom sa att det skulle ta 2 hela arbetsdagar och alla säger ju att det är ett helvete att byta på alfas v6:or men kan det verkligen ta så lång tid? jag menar på många andra märken säger dom ju att det går att byta på 3 timmar.

Bra pris. Runt 20 lakan är inget ovanligt för denna maskinen. De är inte lättmekade...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ajonasson
24 maj 2011 · 583 Inlägg

Hur kom du fram till att topplockspackningen var trasig då du sa innan att den med hög sannolikhet inte var det?.

16-20k kan jag förstå med olättmekade bilar.

Men det blir väldigt billigt och mer lärorikt ifall du gör det själv! Gillar man inte att mecka själv bör man hålla sig till fordon med hög tillförlitlighetsgrad alternativt lättmekade & billiga.

Själv hade jag ingen erfarenhet med att meka med bilar föränns jag rev ner min v8 för ett packningsbyte efter en mindre "incident". Då hade jag endast en instruktionsbok för min bil och en film på hur man plockade isär gammla förgasar-motorer.

Vill man dock ha allt på ett silverfat får tyvärr vara med på att öppna plånboken vidöppen.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Rakarn
24 maj 2011 · 60 Inlägg

Okej tack för alla svar! smile. Ja jag var ju nästan bombsäker på att det inte var Toppackningen eftersom den visade inga symptom på det. Ingen vatten i oljan, ingen vit rök, luktade inte avgaser i expansionskärlet. Men dom på verkstaden konstaterade det snabbt att det var packningen och dom vet vad dom snackar om. Visst jag hade gärna försökt gett mig på det själv men har varken tid eller plats eller verktyg till det sen så känner jag att det är säkrast att man får det helt hundra när man gör en sån här sak. Ingen direkt lätt sak för en amatör att ge sig på. Alfa är fina bilar och jag är nöjd med min (förutom att den krånglar väldigt mkt men det är ju alfor kända för att göra) så jag får helt enkelt punga ut och bita i det sura äpplet.

ajonasson
24 maj 2011 · 583 Inlägg

Åandra sidan är det bästa ibland att veta vad problemet är.
Finns många bilar med de mest besynnerliga felen som aldrig reds ut.

Lycka till med bilen.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
DanneGTV6
24 maj 2011 · 270 Inlägg

Rakarn skrev:
Okej tack för alla svar! smile. Ja jag var ju nästan bombsäker på att det inte var Toppackningen eftersom den visade inga symptom på det. Ingen vatten i oljan, ingen vit rök, luktade inte avgaser i expansionskärlet. Men dom på verkstaden konstaterade det snabbt att det var packningen och dom vet vad dom snackar om. Visst jag hade gärna försökt gett mig på det själv men har varken tid eller plats eller verktyg till det sen så känner jag att det är säkrast att man får det helt hundra när man gör en sån här sak. Ingen direkt lätt sak för en amatör att ge sig på. Alfa är fina bilar och jag är nöjd med min (förutom att den krånglar väldigt mkt men det är ju alfor kända för att göra) så jag får helt enkelt punga ut och bita i det sura äpplet.

Läcker ofta kylarvätska inåt i motorn och då märks ibland inga symptom så att säga

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang