6454
Sök

Xantia 1.8 kombi Mk1 avgasläcka?

Forummoderator
18 410 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Märkligt och irriterande. Nackdelen med att byta andrabilen bil ofta är alla smågrejer som ska rättas till... Tur att Gorg finns!

Det låter som en läcka under växelspaken ungefär. Jag har kört många Xantia i mitt liv som Citroenförsäljare så avgasljudet avviker från det normala! Sätter jag en wellpappbit för utblåset dör bilen. Men nån läcka hör jag inte?

Systemet från katten och bakåt är i princip nytt. Är det detta som orsakar fenomenet eller kan katten ha lämnat in? Inget skrammel på något varvtal numera. En plåt vid katt satt lös innan men idag åtgärdad. Nu märks "läckan" ännu mer. Bilen går fullt normalt. Bes i januari U.A.

Vad göra?

3 292 Inlägg
23 maj 2011
Har det alltid låtit såhär.. ?  eller har det uppkommit nu på senare tid.. ?  så du har hört nån skillnad menar jag..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
18 410 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Har det alltid låtit såhär.. ?  eller har det uppkommit nu på senare tid.. ?  så du har hört nån skillnad menar jag..

Haft bilen en dryg vecka. Påpekade för säljaren att "den läcker" Nej, sa han då och höll för utblåset. Man kanske kan höra en liiiten pysning nånstans med vid vanlig körning borde den inte låta så burkigt. 

Alexander

3 292 Inlägg
23 maj 2011
Mysko.. en läcka ska ju höras ganska tydligt.. :S

Forummoderator
18 410 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Mysko.. en läcka ska ju höras ganska tydligt.. :S

Gjorde en filmsnutt nu på 1:16. Den laddas upp snart. Vänta ett tag (Mobilt bredband) så kommer den...

alexander

EDIT: 94 minuter...
Senast redigerat av Dieselsmurfen (23 maj 2011)

2 024 Inlägg
23 maj 2011
Tom kat? Då blir de lite burkigare. Rätt vanligt att katarna lämnar in på dessa motorer om man inte sköter oljebytena. Ventiltätningarna verkar gå ner sig fort om man inte sköter detta och sen håller katen inte länge.
Fler svar av erfarna xantia-förare hittar du troligen på citroenakuten

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Forummoderator
18 410 Inlägg
3 292 Inlägg
23 maj 2011
Det är helt klart ett läckage... har du kollat hela vägen framifrån och ner till katten hur det ser ut.. ?

Forummoderator
18 410 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Det är helt klart ett läckage... har du kollat hela vägen framifrån och ner till katten hur det ser ut.. ?

Du pratar med en gammal cittraförsäljare... Tätt överallt och bilfan dör om man håller för utblåset.. Misstänker att katten gått. Men som sagt bes UA den 21 januari...

3 292 Inlägg
23 maj 2011
Ja men som du säger... då måste katten ha gått.. för det kan bli lite sånt ljud då har jag för mig.. :S   låter ju hur trist som helst om den har lämnat in.. sad

Forummoderator
18 410 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Ja men som du säger... då måste katten ha gått.. för det kan bli lite sånt ljud då har jag för mig.. :S   låter ju hur trist som helst om den har lämnat in.. sad

Inga större bekymmer. 800:- på biltema. Men bilen är till salu och som gammal bilförsäljare som fick kicken för att jag sålde för dåligt (Läs: Var för ärlig, Frontbilar GBG) vägrar jag och sälja en bil som det eventuellt är ett fel på. Har gott rykte om mig i närtrakten för att jag är just ärlig. Vill inte förstöra det på en gammal Xantia...

Alexander

3 292 Inlägg
23 maj 2011
Vet mycket väl hur det funkar i bilbranschen.. det finns allt för få verkligen ärliga bilfirmor nu för tiden.. och dom säljarna som verkligen är ärliga .. ja dom får oftast kicken.. eller på annat sätt utan jobb..

Hur som helst.. hoppas du får till bilen och får den såld om du ska sälja den.. big_smile

8 156 Inlägg
26 maj 2011
Låter ju som rensad kat. Ljuddämparen kanske också är i dåligt skick?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
18 410 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Låter ju som rensad kat. Ljuddämparen kanske också är i dåligt skick?

Efter katten är det helt nytt hela vägen. Inga läckage. Tror även jag på katt.

Sök