2873
Sök

Elfel på Elhissar i volvo 740

602 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
Hej, skulle behöva något tips.
De började förra sommaren faktiskt men inte orkat ta tag i det förens nu, märkte det efter jag bytt motor och ryckt ur ACn (men de ska ju inte spela någon roll)

Så förra sommaren så funkade elhissarna ibland, och ibland la dom av i några dagar.

Nu har dom inte funkat alls dom 3 veckorna jag kört.
Alltså ingen av hissarna funkar.

Tog bort insidan av dörren och kollade lite idag, kunde inte hitta något, tills jag mätte på säkringen.
Säkring 8 "power windows" har ingen spänning, och jag mätte mej till att det är jorden som är kass.
Så de måste va jorden som är felet då?

Försökte ta reda på vart nu jorden sitter och enligt handboken så ska de vara i motor rummet, enda jag hittade som liknade bilden va i innerskärmarna på båda sidorna brevid lycktorna. Och de såg okej ut.

Är de bara att fortsätta leta, kanske pinga med multimeter, eller går det att koppla en ny jord?

Tacksam för svar / Kan skruva men bilel är inte mitt favorit ämne.
Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 maj 2011
Nu fattar jag inte, om du inte har spänning på säkringen så lär det väl inte vara jorden som felar? Det vanligaste felet på elhissar är nog kabelbrott i förardörren, det har hänt mig ett par gånger.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

602 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Nu fattar jag inte, om du inte har spänning på säkringen så lär det väl inte vara jorden som felar? Det vanligaste felet på elhissar är nog kabelbrott i förardörren, det har hänt mig ett par gånger.

Jo jag kom på själv nu att jag tänkt lagom fel.

Men ja de är iaf ingen spänning på säkringen.
Okej, mjo aj men de borde ju synas, ska snart ut och kolla lite mer vad de kan vara.
Någon stans i dosan på förardörren så måste ju "huvud" plus gå in?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 maj 2011
Det kan ju finnas ett relä någonstans, jag har aldrig skruvat elhissar på Volvo. Men om du inte har ström på säkringen så är det troligen inte i dörren, den går väl till säkringen först.

602 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
Har varit ute och kollat lite mera nu och märkte en konstig grej, har ju ingen spänning om jag mäter där säkringen ska sitta.
Men när jag mätte från dom gul/röda kablarna + (som går in i alla fyra knapparna på förarsidan) mot en jordan punkt i dörren så hade jag 12v, så de går lixom ström till knapparna, men mäter jag mellan dom och jorden till knapparna så har jag inget.
Lite svårt att förklara

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 maj 2011
Elhissar är lite skumt kopplade i de flesta fall, elschema är nästan ett krav. Jag minns att min jeep var helt omöjlig utan bok.

602 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
jo märkt de, okej jo aj får ta och kolla mera imorn, men jord fel borde ju vara mest troligt men man vet ju aldrig

602 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Phuu då var det fixat efter mycket letande, till slut listade jag ut att de va jorden som inte var bra, allt är ju "seriekopplat" så jorden går vidare från första knappen till dom andra, så drog en ny jord och satte den där orginal ska sitta enligt handboken smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 maj 2011
Nyman_ skrev:
Phuu då var det fixat efter mycket letande, till slut listade jag ut att de va jorden som inte var bra, allt är ju "seriekopplat" så jorden går vidare från första knappen till dom andra, så drog en ny jord och satte den där orginal ska sitta enligt handboken smile

Jag sa ju att böcker är bra. smile Dessutom så brukar ju motorerna växla för upp & ner så det blir lite extra lurigt.
Jag har dessutom en störig termosäkring i min bil, tog en stund att hitta första gången nåt strulade....

MolnbyPerformance
365 Inlägg
26 maj 2011
Såg att du löst de men lägger upp ett schema ändå tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126133/126133-d0761f280e78af926d9cc033629708d1.jpg

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

Sök