Calibra turbo 92:a vill inte starta, c20let motorn går runt men startar ej

Rawad C20LET
26 maj 2011 · 1 041 Inlägg

C20let vill ej starta

Hej alla glada o motor kunninga
Det är så att min c20let har blivit nyrenoverad med alla tänkabara packningar o lager, den revs ned igen pga att den ryckte blått o man hittade felet o det var ventiltätningarna som jag hade lyckats tvinga dit som jag hade då lyckats skada.


Så jag monterade ihop hela motorn o sänkte ner den i Calibra o allt monterades rätt förutom att jag hade glömt att skruva dit den nya oljefiltret.
Så jag häller i olja i motorn o vrider på tändningen så motorn får lite soppa eftersom den var helt tom, 10sek efter drar jag vidare tändningen o startade bilen o yes den gick o starta på första försöket utan problem.

Så efter ca 5-7 sek efter start skulle jag köra fram bilen o jag hann köra två meter sen dog den.
så jag provar o startar igen tänkte jag o den går i ca 1sek o dör
provar yttligare o det händer inget alls, springer fram o kollar o ser en fin olje pöl under bilen, jag inte så konstigt för att jag glömde att skruva dit den nya filtret.
puttar tillbax bilen o drar iväg o köper nytt olja o häller i motorn o försöker starta men ingen respons alls förutom en mindre smäll.
prövar dagen efter o starta samma sak igen inget händer utan den smäller lätt o sen motorn går runt utan att den tänder.


Har kollat felkoder men hade inga felkoder förutm varvtalskoden o 12 om jag mins rätt som alltid blinkar
Har kollat upp vartenda kontakt om den sitter rätt i motor
Kollat alla tryck rör o slangar.
kollat alla vacum slangar.
kollat om bilen får soppa, ja det finns soppa i fueltrilen o även lite på kolvarna när man drar ut stiften.
tändkablar sitter i rätt ordning.
LMM sitter åt rätt håll
Tomgångsmotor sitter åt rätt håll
Nollade motorn igen o på med kamremmen igen ifall jag gjorde fel där men inget vidare.
kollade alla säkringar o inget är trasigt.
Turbon har bara gått 2000mil o jag tvivlar på att turbon har med det hela o göra.

Det känns som att motorn inte får nån gnista för att kunna starta.

Jag håller på att bli toktig eftersom jag inte hittar felet

Så nu hoppas jag på lite hjälp för att få igång motorn

Tack till alla som kan lägga nån minut från sin tid på mig o min tokiga spis.

Tack på förhand
MVH/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
ista_honda
27 maj 2011 · 21 Inlägg

Bror, detta kan bero på att kamremen inte är riktigt nollad, eller inte nollad på rätt sätt. För att man får inte någon gnista till stiften ifall kamremen inte sitter rätt. Vet inte exakt hur ritningen för kamremen ser ut på en Calibra, men jag antar att man akn hämta det från Opel.

mr_hehe
27 maj 2011 · 137 Inlägg

gubben enkelt att se om du får nån gnista stoppa in skruvmejsel i tändkabel och lägg den mot jord men rätt gnista till rätt cylinder e svårt!
min tips är att du fyller motorn med olja o försöka starta med startgas! kan va att ventil hattar har tryckt ner för det fanns ingen olja då blir de torra ned tryckta!

Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Rawad C20LET
27 maj 2011 · 1 041 Inlägg

cool

mr_hehe skrev:
gubben enkelt att se om du får nån gnista stoppa in skruvmejsel i tändkabel och lägg den mot jord men rätt gnista till rätt cylinder e svårt!
min tips är att du fyller motorn med olja o försöka starta med startgas! kan va att ventil hattar har tryckt ner för det fanns ingen olja då blir de torra ned tryckta!

Din rackare varje gång jag säger att jag blir färdig denna vecka så går det åt skogen.

Jo jag har kollat följande:
Bränsle finns
Gnista finns på alla 4
Komp finns inte på nån burk.
Så jag rev av topen idag o såg 8 fina avgas ventiler som har sagt upp sig big_smile
Tur att jag har en hel topp liggandes med fina o slipade ventiler, skall nog till mekonomen imorgon o handla ventiltätningar o sen montera dit allt, vill inte använda de nya/gamla ventil tätningarna som har jobbat i hela 7sek i min motor, för det kanske för fogr med sig tongue


Fråga inte hur jag lyckades med att kröka dessa ventiler när man har bytt kammrem flergånger innan på denna bil utan problem, men men jag lyckades o få kammremen att kugga över/hoppa wink


se upp för mig din rackare nästa helg

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Rawad C20LET
27 maj 2011 · 1 041 Inlägg

ista_honda skrev:
Bror, detta kan bero på att kamremen inte är riktigt nollad, eller inte nollad på rätt sätt. För att man får inte någon gnista till stiften ifall kamremen inte sitter rätt. Vet inte exakt hur ritningen för kamremen ser ut på en Calibra, men jag antar att man akn hämta det från Opel.

I Adri 7ob
Jag lyckades på nåt sett kröka åtta nyslipade täta o fina ventiler på knappt 7sek pga ett lite miss
alltid vid montering av kammrem så snurrar jag veven två varv för att se om kamdreven sitter rätt alltså nollade.

så jag nollade veven, nollade kamaxlarna/kamdreven o på med remmen, men denna gång snurade jag aldrig veven efter montering för att se om remmen är lite lösare någonstan o det va det som kostade mig 8 avgasventiler cool

Försökte vara cool o kännde mig för säker för att jag har gjort detta flera ggr men fan att jag inte tog mig 1min till för att snurra o kolla hårdheten på remmen då hade jag sluppit allt detta.


Men men nu har jag lärt mig bra läxa att inte få för mycket luft o inte känna mig för säker för då går det åt skogen.

Som tur så har jag en hel topp hemma som är pland o slipade ventiler på den o ventilarna är täta mot toppen får se om jag skall ha hela toppen eller bara byta ut de krökta ventilarna mot de rak med lite mindre jobb.

Skall till mekonomen imorgon o handla nya ventiltätninga för jag vägrar att återanvända de så har gått i 7sek/2meter för de är nu Fogr kanske för med sig lite otur o det har jag fan inte tid med tongue

Önska mig lite mer tålamod denna gång 1 minut inte mer för att kolla om hårdheten på remmen är rätt eller fel, 1 jävla min bara lol

MVH/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
mr_hehe
28 maj 2011 · 137 Inlägg

Rawad skrev:
cool

mr_hehe skrev:
gubben enkelt att se om du får nån gnista stoppa in skruvmejsel i tändkabel och lägg den mot jord men rätt gnista till rätt cylinder e svårt!
min tips är att du fyller motorn med olja o försöka starta med startgas! kan va att ventil hattar har tryckt ner för det fanns ingen olja då blir de torra ned tryckta!

Din rackare varje gång jag säger att jag blir färdig denna vecka så går det åt skogen.

Jo jag har kollat följande:
Bränsle finns
Gnista finns på alla 4
Komp finns inte på nån burk.
Så jag rev av topen idag o såg 8 fina avgas ventiler som har sagt upp sig big_smile
Tur att jag har en hel topp liggandes med fina o slipade ventiler, skall nog till mekonomen imorgon o handla ventiltätningar o sen montera dit allt, vill inte använda de nya/gamla ventil tätningarna som har jobbat i hela 7sek i min motor, för det kanske för fogr med sig tongue


Fråga inte hur jag lyckades med att kröka dessa ventiler när man har bytt kammrem flergånger innan på denna bil utan problem, men men jag lyckades o få kammremen att kugga över/hoppa wink


se upp för mig din rackare nästa helg

jjajaja braa att du har hittat felet nu fixa fort för ja väntar på di! big_smile

Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang