7307
Sök

Audi Coupé typ 89 -90, motor"tick"

437 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Jag var och hämtade min nya Audi Coupé typ 89 -90:a i lördags, motorn är en 2.3l med 136hk, och är ej trimmad.

Då märkte jag och min kompis att motorn "tickar" då testade vi att köra en sväng, sedan gick vi ut och kollade igen, men då hördes inget missljud, och när jag startade upp bilen igen igår så var "tickandet" tillbaka. vi trodde att det kan bero på kolvarna eller ventilerna som inte är som de ska?

Vad kan detta bero på?

MVH Fogelgren
Senast redigerat av Fogelgren (30 maj 2011)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 maj 2011
har du kollat så det är tillräckligt med olja i motorn? de börjar lätt ticka om oljenivån är låg...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 212 Inlägg
30 maj 2011
kör med delsyntet av ett finare slag och fyll på ofta.. tickandet är känt i audis motorer utan att det är fel på chimsen. grattis för ett roligt köp.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

437 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
yes det har jag, möjligt att jag bör byta.

TS_quattro skrev:
har du kollat så det är tillräckligt med olja i motorn? de börjar lätt ticka om oljenivån är låg...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 maj 2011
1600% säker på att det är ventiltryckarna som tickar. Det är ett barndomsfel på just den motorn och finns i princip alltid när dom gått så långt som dom brukar numera.

Min tickade som faaen när jag köpte den. Olje service med Castrol Magnatec 5-40w och  vips så var det helt borta. Men sen är mina tryckare bytt vid 17k mil oxå, så det kanske inte  funkar lika bra för dej.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

437 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Okej, okej kanske bör göra en service med olja jag med, är det svårt att byta ventil tryckarna? vi får se helt enkelt hur det går.

LeafBox skrev:
1600% säker på att det är ventiltryckarna som tickar. Det är ett barndomsfel på just den motorn och finns i princip alltid när dom gått så långt som dom brukar numera.

Min tickade som faaen när jag köpte den. Olje service med Castrol Magnatec 5-40w och  vips så var det helt borta. Men sen är mina tryckare bytt vid 17k mil oxå, så det kanske inte  funkar lika bra för dej.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 maj 2011
Fogelgren skrev:
Okej, okej kanske bör göra en service med olja jag med, är det svårt att byta ventil tryckarna? vi får se helt enkelt hur det går.

Det finns lite utav en oskriven regel inom motorvärlden;
"måste man fråga om mer avancerade ingrepp är det nog inget att ge sej in på"
Åtminstonde på en bil man vill vara säker på att den funkar i slutändan tongue

Och verkstad är nog inte värt på en så gammal bil. Kostar nog 5-10k iaf. hmm

Avstängd
10 388 Inlägg
31 maj 2011
Nu vet jag inte hur det är på just DEN audin, men har inte den "knacksensor"? Ett typiskt "missljud" för en audi med taskig knacksensor/er, när den är kall iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 maj 2011
it_mutt skrev:
Nu vet jag inte hur det är på just DEN audin, men har inte den "knacksensor"? Ett typiskt "missljud" för en audi med taskig knacksensor/er, när den är kall iaf

Den har knacksensor, men näe, ventiltryckare.

747 Inlägg
31 maj 2011
Oljebyte är nog det första jag skulle gjort, speciellt om oljan är riktigt svart på stickan.

Annars finns ju denna metod även som verkar funka rätt bra när man läst på diverse forum. Vet att några hänvisar till negativa omdömen om detta på utländska sidor men har själv inte hittat något.
http://www.maltemanson.com/tj_engine_flush.aspx
Senast redigerat av tonimakaroni (31 maj 2011)

/ Toni Larsson

Sök