Har inte skruvat mycket på bilar men är grymt intresserad. Var ska man börja?

Johnny__
29 maj 2011 · 2 Inlägg

Jag älskar bilar, Jag vill kunna skruva på min bil....... Helt enkelt bli en hobby mekare. Hur ska man börja?
Jag har läst en hel del, problemet är bara att jag är rädd för att jag ska plocka ner något som jag inte kommer få ihop igen.

Tack i förhand:)

sleepyoh
29 maj 2011 · 1 319 Inlägg

Haynesbok och lättmeckad bil. Köpt en halvrisig bil och mecka efterhand.

_----------'
Ludd_3
29 maj 2011 · 24 Inlägg

som sleepyoh sa, köp nåt renoveringsobjekt o börja riva :-) lycka till

Audi s2 sedan "moa" (1994)
honda1 Isoleringsplåtslagare
29 maj 2011 · 173 Inlägg

Rephandbok sen börjar du med enkla ingrepp som service (byta tändstift luftfilter olja etc)sen ökar du svårighetsgraden eftersom ta även emot hjälp och tips från någon bekant som har kunskap sen brukar motorgårdar anordna nybörjarkurser eller någon annan studiecirkel.  http://www.sv.se/sv/SVs-utbud/

det finns även en hel del på youtube

T5-Bohlin Optimist
29 maj 2011 · 145 Inlägg

Köp dig en 740, om den nu mot all förmodan går sönder så finns delar på biltema

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
Aero T16
29 maj 2011 · 1 327 Inlägg

Köp en trasig bil och laga den. Skruva inte sönder en hel bil.

sleepyoh
29 maj 2011 · 1 319 Inlägg

T5-Bohlin skrev:
Köp dig en 740, om den nu mot all förmodan går sönder så finns delar på biltema

Om man gör allting själv är jag helt övertygad om att 740 även är den billigaste bilen att laga. oljebyte går på typ 350 spänn från biltema och det gör man nån gång väldigt sällan när man orkar. styrleder kostar någon hundring, bromsklossar likaså, även luftmassemätare finns på biltema och ligger på 600nånting. Köp nån för 4papp som är besiktad och ser hyffsad ut sen kör hårt.

_----------'
Johnny__
30 maj 2011 · 2 Inlägg

Tack för alla tips big_smile

Falcken
2 juni 2011 · 27 Inlägg

Ludd_3 skrev:
som sleepyoh sa, köp nåt renoveringsobjekt o börja riva :-) lycka till

Bättre att köra en bil som funkar men är lite sämre, då kör man till det rasar sen sätter man ihop det igen, då ser man ju hur allt ska sitta samt hur det fungerar.
Ska man börja på ett objekt där nån annan har pillat innan och börja riva hejvilt så lär man inte fatta mycket.

Ford Mustang GT "Vortech" (2005)
Janneutanb
2 juni 2011 · 7 272 Inlägg

Övning ger färdighet.
Desto mer du håller på desto mer lär du dig.
Sen är en verkstadshandbok inte att underskatta!

xXSammy
2 juni 2011 · 6 584 Inlägg

Om du köper en halv risig bil och en haynes bok till den. Kolla upp först så man inte behöver en massa speciall verktyg, lyft m.m. Visst, finns väl många som bytt växellådan på en 240 på tomten men man behöver ju inte köpa en bil med de större felen

Om t.ex. handbromsen inte fungerar..lär dig konstruktionen och kolla efter det. Kan bli en dyr läxa att köpa delar efter vad man tror är fel

De/Dem
Tynnerstroem
2 juni 2011 · 345 Inlägg

Äldre amerikansk vagn (Chevrolet Caprice, Ford LTD och dyl.) och en handbok på bilen från Chilton. Du lär dig facklig Engelska och har bilar som är snäppet lättare än äldre Volvo att skruva med.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51KWoOq3KyL._SL500_AA300_.jpg

Senast redigerat av Tynnerstroem (2 juni 2011)

The__dude
2 juni 2011 · 90 Inlägg

köp ingen bil som är sönder rostad bara wink

Hilden
4 juni 2011 · 178 Inlägg

inser att det inte är alla förunnat men en ngt nyare (eller välhållen äldre) bil gör det hela till en trevligare upplevelse när inte alla bultar är fastrostade. måste man börja värma/kapa/borra bort prylar så sjunker moralen/självförtroendet rätt snabbt.

sen som redan nämnts, med en bra rep.handbok och/eller ett bra märkesforum på internet så klarar man det mesta. det mekaniska är en bra inkörsport så börja med lite bromsar, hjulupphängning, karossdelar, inredning etc. Simpla grejer på motorn typ insug/filter od. El och mer avancerade motoroperationer tarvar lite mer kunskap eller åtminstone noggrannhet så man inte skrotar hela bilen men självförtroendet brukar öka med varje lyckat projekt smile

Audi RS5 (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang