8891
Sök

Spolarvätskan fungerar inte!

2 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Jag kan inte ett skit om bilar, så den som ev svarar på det här, måste vara väldigt utförlig!

Min spolatvätska spolar inte helt enkelt. sitter inte på en säck med pengar så jag vill gärna försöka laga själv. Kan man göra det?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
5 juni 2011
Mät om du får ström på kontakten vid motorn till spolarvätskan när du försöker spola (underlättar om du har en medhjälpare) Motorn sitter troligtvis på spolarvätskebehållaren. Ena kabeln i kontakten ska det finnas 12v i och i den andra ska det vara jord. Finns det ström och motorn fortfarande inte funkar så är den förmodligen sönder.

Det är för övrigt bra om man talar om vad för bil det gäller...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Smålänning
7 887 Inlägg
5 juni 2011
Ja vad för bil gäller det... Är rätt olika i åtkomligheten nämligen..

Kan du inget om bilar och bilen är en Renault Scenic - gör det inte! Är det en VW Jetta - Kör på!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
det är en volvo 740 -85.

Smålänning
7 887 Inlägg
5 juni 2011
Då är det enkelt smile
Kolla säkringen först bara!

Bort med luftburken, lossa den mot förgasaren först, sen sitter den i gummihållare så dne bara är att slita väck, sen ser du pumpen, då mäter du bara spänningen på kontakten när du spolar.

Är där spänning, sätt tillbaka kontakten och lyssna om pumpen går, gör den inte det så ta två sladdar från batteriet och prova, gör den inte då heller är det pumpen som är kass. Går den men det inte kommer spolarvätska kan slangen vara klämd, så det är bara att följa den, elelr munstyckena igensatta, bara att blåsa ur med tryckluft, eller försöka peta rent med tunn ståltråd eller nål. Självklart kan pumpen vara sliten också.

Byte är enkelt men blött. Pumpåen sitter bara istucken i behållaren med en gummiring, så dne är bara att dra rakt upp, och sen slita av slangen ifrån. Montering i omvänd ordning, se till att inte klämma slangen när du sätter tillbaka luftburken bara smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök