Problem med elfläkt 850

850_GLT
5 juni 2011 · 947 Inlägg

Tja jag har problem med min el fläkt. Den vägrar funka. Har bytt fläkt till en annan har även bytt relä, kollat säkringarna men den vägrar gå. Är rätt jobbigt att bilen går varm om man är i stan och glider. snabb hjälp vore tacksamt smile

Volvo V70 (2012)
Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2011 · 13 810 Inlägg

oxå råkat ut för detta problem..felet ligger i att det sitter en inbyggd säkring i den tjocka sladden som är kopplad till batteriet och den brinner av dra en ny sladd från batteriet med en lös säkring så fungerar den sen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
hangman
6 juni 2011 · 2 174 Inlägg

dom är ofta väldigt väldigt segstartade, Din starta ju när du var hos mig när vi kolla felkoder har ja för mig? Koppla förbi skiten och ha knapp i panelen fan så mycket bättre ha på den hela tiden när de är varmt ute smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2011 · 13 810 Inlägg

hangman skrev:
dom är ofta väldigt väldigt segstartade, Din starta ju när du var hos mig när vi kolla felkoder har ja för mig? Koppla förbi skiten och ha knapp i panelen fan så mycket bättre ha på den hela tiden när de är varmt ute smile

det ska inte behövas ska inte vara några som helst problem att få dom att gå när dom ska göra det

men ofta fel på +matningen fram till relät

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
hangman
6 juni 2011 · 2 174 Inlägg

Growe skrev:

hangman skrev:
dom är ofta väldigt väldigt segstartade, Din starta ju när du var hos mig när vi kolla felkoder har ja för mig? Koppla förbi skiten och ha knapp i panelen fan så mycket bättre ha på den hela tiden när de är varmt ute smile

det ska inte behövas ska inte vara några som helst problem att få dom att gå när dom ska göra det

men ofta fel på +matningen fram till relät

jo men när man har en t5 så skadar det inte köra med fläkten på större delen av dagarna, eller när man är på race m.m kyler ju även icn lite. allt blir bättre med lite kallare motor så jag skulle ha relät inkopplat, plus en kontakt så ja kan välja lite.

850_GLT
6 juni 2011 · 947 Inlägg

prövade att dra direkt ström till fläkten förbi relät och när ja la kabeln på batterit så gnistra de bara så ville inte hålla kvar kabeln på polen. Men får kolla över plus kabeln.

Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Volvo V70 (2012)
hangman
7 juni 2011 · 2 174 Inlägg

850_GLT skrev:
prövade att dra direkt ström till fläkten förbi relät och när ja la kabeln på batterit så gnistra de bara så ville inte hålla kvar kabeln på polen. Men får kolla över plus kabeln.

det ska gnistra, men inte as mycke så du blir skadad, men det ska gnistra typ som när du ansluter en startkabel, se till att du har plus och minus rätt tongue

850_GLT
7 juni 2011 · 947 Inlägg

hangman skrev:

850_GLT skrev:
prövade att dra direkt ström till fläkten förbi relät och när ja la kabeln på batterit så gnistra de bara så ville inte hålla kvar kabeln på polen. Men får kolla över plus kabeln.

det ska gnistra, men inte as mycke så du blir skadad, men det ska gnistra typ som när du ansluter en startkabel, se till att du har plus och minus rätt tongue

går inte att sätta plus fel tongue från batteri sen får ja välja om ja ska ha 1:ans lr 2:ans fläkt läge.. när ja la på kabeln gnistra de så mkt å small att de blev bränn märken på batteri polen

Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Volvo V70 (2012)
NephruruS
7 juni 2011 · 12 Inlägg

850_GLT skrev:

hangman skrev:

850_GLT skrev:
prövade att dra direkt ström till fläkten förbi relät och när ja la kabeln på batterit så gnistra de bara så ville inte hålla kvar kabeln på polen. Men får kolla över plus kabeln.

det ska gnistra, men inte as mycke så du blir skadad, men det ska gnistra typ som när du ansluter en startkabel, se till att du har plus och minus rätt tongue

går inte att sätta plus fel tongue från batteri sen får ja välja om ja ska ha 1:ans lr 2:ans fläkt läge.. när ja la på kabeln gnistra de så mkt å small att de blev bränn märken på batteri polen

Låter som kabeln ligger i kläm någonstans och blir jordad?

hangman
8 juni 2011 · 2 174 Inlägg

NephruruS skrev:

850_GLT skrev:

hangman skrev:

det ska gnistra, men inte as mycke så du blir skadad, men det ska gnistra typ som när du ansluter en startkabel, se till att du har plus och minus rätt tongue

går inte att sätta plus fel tongue från batteri sen får ja välja om ja ska ha 1:ans lr 2:ans fläkt läge.. när ja la på kabeln gnistra de så mkt å small att de blev bränn märken på batteri polen

Låter som kabeln ligger i kläm någonstans och blir jordad?

Japp som henke säger, då är de antingen jordfel, eller så ska kablarna byta plats ändå, satte du kablarna från batteriet på kontakten som kommer direkt ut från batteriet, typ 15 cm ifrån fläkten? Ska va lite tjockare kablar. Prova på din gamla fläkt om samma sak händer har du kopplat fel annars är det fläkten som pajjat.

850_GLT
8 juni 2011 · 947 Inlägg

hangman skrev:

NephruruS skrev:

850_GLT skrev:

går inte att sätta plus fel tongue från batteri sen får ja välja om ja ska ha 1:ans lr 2:ans fläkt läge.. när ja la på kabeln gnistra de så mkt å small att de blev bränn märken på batteri polen

Låter som kabeln ligger i kläm någonstans och blir jordad?

Japp som henke säger, då är de antingen jordfel, eller så ska kablarna byta plats ändå, satte du kablarna från batteriet på kontakten som kommer direkt ut från batteriet, typ 15 cm ifrån fläkten? Ska va lite tjockare kablar. Prova på din gamla fläkt om samma sak händer har du kopplat fel annars är det fläkten som pajjat.

går inte att koppla fel.. å ja ha bytt fläkt å relä

Volvo V70 (2012)
Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang