Köpråd: Pendlar bil 24mil max 20.000kr

Michaeldahlkvist Klåpare
7 juni 2011 · 36 Inlägg

njea skoda pickis, nån måtta får det vara.. jag menar jag kan köpa en kronan cykel och ta mig runt gratis också.

Men jag inbillade mig att en Polo,Ibiza eller en micra iaf kan vara lite pigga på sitt sätt.

Svårt detta..

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn
Volkswagen Beetle TDI "Skrollan" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2011 · 17 477 Inlägg

Michaeldahlkvist skrev:
njea skoda pickis, nån måtta får det vara.. jag menar jag kan köpa en kronan cykel och ta mig runt gratis också.

Men jag inbillade mig att en Polo,Ibiza eller en micra iaf kan vara lite pigga på sitt sätt.

Svårt detta..

Ja och nej. De bilar som du föreslår är pigga upp till 80 sådär... Hade nog kollat på en Micra i så fall. Körde faktiskt en Micra 96:a 65 mil nonstop för några år sedan. Skulle köpa en biltransportbil vilket jag även gjorde så micran fick åka på "flaket" hem därför jag tog den. Lätt last. Men tyckte det var helt ok och inte drog den nåt?

EDIT: Som Rquired säger, en 200D W124 är en mycket säker bil och du åker som en kung. Kolla mina gamla bilar. Hade en sådan i vintras. Där ser du även regnummer och kan kolla skatt å försäkring på Trygghansas hemsida som exempel. Sen är det som han sa bara att räkna... De går aldrig sönder....

Senast redigerat av Dieselsmurfen (7 juni 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
7 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Michaeldahlkvist skrev:
Nej inga utav dessa bilar får 5or i NCAP smile

Men är diesel skatten är något att tänka på helt klart, hur många mil måste man köra cirka för att det ska löna sig? väldigt stor skillnad om man kan hitta en LBil eller inte.

Men även Skoda Felica och Pickup är inget man vill krocka i?

En 200D kostar 5000:- i skatt per år, vad en lastbilsregisterad sådan kostar har jag inte koll på men det brukar vara stora skillnader och i närheten av vad en bensinbil kostar: Säg 2500-3000:-/år.

Å andra sidan kör du 3000mil/år (Räknade fel ovan...), och vi räknar att du köper en säker dieselbil som dricker 2dl/mil mindre än en liten Micra eller dylikt. Gör vi ett överslag och låtsas att 1L bensin kostar som 1L diesel blir det 600L/år mindre för en dieselbil; Eller 8400:- i besparing per år.

Minus det som skiljer i skatt, 3000:-. Alltså blir en säker, bekväm 200D 5400:- billigare per år än en Micra och är den lastbilsregisterad blir besparingen ännu större. Det kan vara värt att kolla upp försäkringen med, men jag antar att du trafikförsäkrar en så här gammal bil och varken 200D eller en Micra är någon vanlig busbil eller brukar vara dyr att försäkra: Det är värt att kolla upp vad det kostar innan köp dock!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
RD_87 Skrotsamlare
8 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Jag håller med om att MB känns som det bästa i det här läget, jag ville bara lägga fram ett alternativ. smile Jag är ingen skoda fantast men det är klart roligare än micra. smile Men MB med diesel är bra bilar, rosten brukar mest vara kosmetika & eftersom de är odugliga som busbilar är dom inte sönderkörda heller. Det enda jag kan komma på är att fjädrarna går av relativt ofta & det kan vara värt att titta på vid inköp.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Michaeldahlkvist Klåpare
8 juni 2011 · 36 Inlägg

Tack för alla svar!

Ni börjar faktiskt få mig på andra tankar, det jag dock undrar är måste jag köra 90 för att hålla 0,5 i en 200D?
Har någon koll på ungefär hur det påverkar när man ligger runt 90 kontra 120-130 ?

Jag kan verkligen tänka att en polo klarar 0,5 men då måste man ju köra därefter och det är inte riktigt min grej, jag kan köra ekonomiskt och tänka på inbromsningar osv men att ligga i 90 på motorväg kommer jag att tröttna på fort.

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn
Volkswagen Beetle TDI "Skrollan" (1999)
Michaeldahlkvist Klåpare
8 juni 2011 · 36 Inlägg

Dessa mercor är svåra att få tag i, är ett gott tecken iofs då folk kanske inte vill sälja dom.

Någon nämde tidigare VW, hur står sig en passat mot en merca?

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn
Volkswagen Beetle TDI "Skrollan" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2011 · 17 477 Inlägg

Michaeldahlkvist skrev:
Tack för alla svar!

Ni börjar faktiskt få mig på andra tankar, det jag dock undrar är måste jag köra 90 för att hålla 0,5 i en 200D?
Har någon koll på ungefär hur det påverkar när man ligger runt 90 kontra 120-130 ?

Jag kan verkligen tänka att en polo klarar 0,5 men då måste man ju köra därefter och det är inte riktigt min grej, jag kan köra ekonomiskt och tänka på inbromsningar osv men att ligga i 90 på motorväg kommer jag att tröttna på fort.

I början när jag pendlade för många år sedan började jag att köra liite fortare varje månad. Till slut låg man i 139.5 och hestade... Det går inte! En gammal bil mår dessutom inte bra av det!

Numera rullar jag i 100 och chryslern nöjer sig med runt 0.9 och cittran kanske 0.65 (Har inte koll på den ännu) vilket är bra. Kör i hundra och bilen kommer att hålla i "evighet" för dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
9 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Michaeldahlkvist skrev:
Dessa mercor är svåra att få tag i, är ett gott tecken iofs då folk kanske inte vill sälja dom.

Någon nämde tidigare VW, hur står sig en passat mot en merca?

Passat är helt klart en bra bil, men de årsmodeller som är aktuella för dig hade problem med framvagnen, dock skall det sägas att en Mercedes är i en helt annan klass på alla punkter. I alla fall på den tiden när Mercedes fortfarande var som de skulle, moderna modeller från märket har inte riktigt kvalité som motsvarar prislappen men är fortfarande bland det bästa man kan hitta-när de fungerar. smile

Att en Micra påverkas stort om den ligger i 100 eller 140km/h kan jag tänka mig är mer rimligt, 140km/h är väl i närheten av toppfart för en sådan? Men för ett tyskt Autobahnlok som en Mercedes diesel är 140km/h ingenting.

Har visserligen alltid vårdat mina bilar väl, men också kört dem med tung gasfot och jag kör mycket motorväg. Har aldrig haft några som helst problem med mina bilar eller upplevt något ökat slitage av att jag kör dem lagom hårt, då tänker jag på fel som kan relateras till detta och inte att min MB hade en massa elfel eller att min Suzuki läckte in vatten.

Nu har jag visserligen inte haft någon direkt stadsbil av typen Nissan Micra, men köper du en rejäl bil anpassad för motorvägen är min erfarenhet både att det håller även för stressat tempo och att förbrukningen blir lägre än att pressa en liten "på pappret snål" bil!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
RD_87 Skrotsamlare
9 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Jag satt och pendlade E-tuna - Stockholm ett tag, i en 728 E23 smile Perfekt långfärdsvagn, drog visserligen 1,5dl mer än kollegans Fiat. Men det måste erkännas att det var värt det, dessutom var min bil långt mycket bättre växlad. Gamla MB är som sagt mycket bra bilar, jag har aldrig hållt på nåt speciellt med W124 dieslar men bensinarna funkar fint, och dieselmotorerna var bra redan på 70-talet. Jag skulle aldrig köpa tex en Polo, en kollega hede en sådan som vi åkte i 14 mil om dagen i, vidrig biljävel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang