4407
Sök

Var brukar ac:n läcka på en VW/Seat -97?

210 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Hej!

Fyllde på gas i min Seat Toledo -97 och ac:n fungerade fullt ut... i en vecka. Sen har gasen läckt ut. Lämna in den kan jag göra men kan jag låta bli är det ju bra för så fin är inte denna 4 000 kr bil så jag vill lägga onödiga undersökningskostnader på den.

Min fråga är var det vanligtsvis brukar läcka. Om det finns några standardställen att kolla och byta packningar på.

Random Hero
4 047 Inlägg
11 juni 2011
fyllde du själv, isåf med vad ? torkfiltret kan vara kasst, en oring till exempelvis kondensorn kan vara sprucken

Dog food lid. Backwards

210 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
http://i1141.photobucket.com/albums/n597/bosse7/DSC01443.jpg

Lite rör, slangar och lite finurlighet och jag fyller själv. Gasen är biltemas kylspray för 99 kr som innehåller just R134 till 100%.

Förklaring:

Jag har lagt ett smalt borr av rätt längd inne i så när jag bockar slangen till vänster så trycker borret på ventilen som då öppnas. Med motorn igång och ac:n och kupéfälkt på så är det bara till att sakta trycka på sprayburken i etapper. Det tar väl 4-5 min att tömma en flaska. 330 gram innehåller en burk. Saaben jag hade ville ha typ 900 gram så där blev det 3 burkar typ. Här på denna Toledon vet jag inte riktigt. En tempmätare med sladd i ett utsläpp i instrumentpanelen och mätaren synlig utifrån och man ser när tempen sjunker.

Neråt 7-8 grader fick jag och då hade jag fyllt i 2 - 1/2 burk ungefär. Jag är ingen ac-expert alls utan bara en glad amatör. Där ska ju finnas olja i systemet också och den antar jag finns där för det är ju bara gasen som läcker ut om det läcker antar jag. Vaccumsugning har jag hört om men va fan! Funkar det utan vaccumsugning på ens 4 000 kr bil så fungerar det! smile

Jag gjorde på detta viset på en Saab 9000 efter att jag bytt kompressor och det kylde så bra så. Miljöaspekten då? Ja tänker man på den så gör det ju ingen skillnad för har gasen läckt ut så har den och om jag eller en verkstad fyller kan ju kvitta. På Saaben släppte jag dock ut gasen bara ur det täta systemet då jag skulle byta kompressorn. R134 ska väl vara rätt bra ur miljösynpunkt jämfört med det gamla freoner R12 eller vad det nu hette.

Vidare finns det färdiga påfyllningskit, läckagesökningsprodukter, tätningsmedel och annat att köpa från utländnska sajter. Det är inte raketvetenskap detta med ac och vill man spara pengar så vill man.

Sök