2967
Sök

Köra bilen = rökförgiftad... vad kan vara fel?

246 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Ännu ett fel på min underbara bil..

Problemet jag har denna gången är att när jag kör med bilen och låter den bli varm (kanske är samma sak när den är kall med men har inte hänt ännu iaf..) och när jag typ sitter i kö så kan det komma vit rök in i kupén via luftkonditioneringen som luktar bränt som fan och jävligt starkt yikes

Jag glömde berätta det för min faster som ska köra min bil på studenten på fredag och som fick låna min bil idag.. det började ryka och hon körde in till kanten och ringde 112 -.-

Jag har fått för mig att det kommer i samband med att man bromsar och jag fick förslaget att det kan vara hål i något bromsrör men jag testade att pumpa bromsen så att den blev hård och tryckte skithårt och om det är hål i systemet så ska den sjunka? Den sjönk iaf inte!

Vet att ABS'en på höger fram inte fungerar om det kan ha något med det att göra ?

1 319 Inlägg
6 juni 2011
inte så att det är vatten/glykol rök?

_----------'

246 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Njaa kanske yikes men det luktar mer bränt yikes

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juni 2011
Den vita röken KAN vara kondens från "evaporatorn" tror jag det kallas, dvs "kylelementet" som sitter nånstans under instrumentbrädan. Är det kondens så kommer det bara komma en kortare stöt av vit rök (luktlös!) som försvinner fort, inget konstant bolmande. Den brända lukten tror jag kommer från motorutrymmet, du kan ha nån form av vätske/olje -läckage på varma motordelar, brukar vara anledningen till "bränd" lukt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

246 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Men äre normalt att den spottar ut lite kondens då och då ?

Och var får kupéfläkten sin luft ifrån? tänkte om läckan kan vara vid "insuget" ?

772 Inlägg
7 juni 2011
Har du kollat om något försvinner? Vatten eller olja?
Det du beskriver låter mest som kylarvatten, det luktar inte gott när det hamnar på någon varm del i motorrummet.
Så om det försvinner kylarvatten så har du nog ett läckage någonstans, och när du då stannar i en kö så drar fläkten in rök och lukten från motorrummet. När du kör så hinner röken och lukten blåsa bort.

Avstängd
7 Inlägg
7 juni 2011
Passing

Lastbilschaufför
257 Inlägg
7 juni 2011
PoulZen skrev:
Har du kollat om något försvinner? Vatten eller olja?
Det du beskriver låter mest som kylarvatten, det luktar inte gott när det hamnar på någon varm del i motorrummet.
Så om det försvinner kylarvatten så har du nog ett läckage någonstans, och när du då stannar i en kö så drar fläkten in rök och lukten från motorrummet. När du kör så hinner röken och lukten blåsa bort.

Jag tänker på samma sak som PoulZen!

Min gamla A100 2.6:a var likadan att så fort man stannade/kö körning så luktade det fan inte gott i bilen, men det berodde på att det läckte olja ner på kattarna.
Lukten blåste bort i fart men när man körde så drog kupefläkten in den i kupèn smile

Kolla upp om den tar någon slags olja eller kylarvatten och sen leta läckor smile

Mvh Danne
Senast redigerat av Danne_nkpg (7 juni 2011)

Four Rings To Rule Them All

246 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Vad jag kan se så är kylarvattnet på samma nivå som när den blev påfylld oljan likaså :S

8 Inlägg
7 juni 2011
kan inte vara nån slang till vevhusventilationen som kan ha gått ? bara ren gissning smile

246 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Ne så allvarligt äre nog inte wink

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 juni 2011
kolla servovätskan, på min första audi så sprack röret mellan servopump och styrväxel varpå oljan läckte ner på ena grenröret, vit rök som osade FAN blev resultatet...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

246 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
När jag tänker efter så har faktiskt ratten blivet konstig på sista tiden yikes ska kolla upp det ! big_smile

246 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Det verkar inte vara servon.. det är nog bara jag som har fel för mig att den blir hårdare ^^

Dock så upptäckte jag att vattennivån är ca 5 cm över max gränsen.. kan det ha med att göra ? typ att det blir för högt tryck så den "spottar" ut lite ? ^^

Sök