Byte av generator, Saab 900 ´88

Callez0r 740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
14 juni 2011 · 24 Inlägg

Hallå, nu är det så att jag håller på att droppa i en ny generator i bilen och jag är halvvägs igenom.
Kruxet bara är att den genomgående bulten i nedre generatorfästet är så pass lång att den tagit i torpedväggen och alltså inte kan  dras ut helt.
Därför har jag fått böja ner bulten istället(gummibussningar i fästet så gick helt ok).
Men nu börjar vi närma oss problemet, eftersom bulten inte gick att dras ut helt utan man fick böja ner den fick jag i nya generatorn snett, har lagt till bulten ordentligt, har vridit och böjt på generatorn och hållit på men det är för trångt för att generatorn ska kunna komma på plats snett i fästet.
Då är frågan, hur f*n ska man göra? Blir man tvungen att ta av hela generatorfästet, kan man lossa lite på det och böja det, eller har ni andra sinnrika idéer?

Fästet ser ut såhär iaf:
http://cdn04.dayviews.com/60/_u2/_u3/_u … _bilar.jpg
Som ni ser ligger det på den andra bussningen och tar i, var SAAB tvugna att ha torpedväggen så förbannat nära där?

Saab 900 SE 2.0T "Den argare folkpartisten" (1997)
Callez0r 740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
14 juni 2011 · 24 Inlägg

Det ska jag testa! Tackar:)

Saab 900 SE 2.0T "Den argare folkpartisten" (1997)
Callez0r 740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
14 juni 2011 · 24 Inlägg

Trångt och jävligt, men lyckades vinkla på fästet tillsammans med generatorn och slutligen installera allting(under spöregn).
Men tackar så mycket för hjälpen!

Saab 900 SE 2.0T "Den argare folkpartisten" (1997)
Callez0r 740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
14 juni 2011 · 24 Inlägg

Man tackar!
Men fy fan, man blir bittrare för varje gång man skruvar utomhus!
Finns ett sketabra garage att hyra, men det är ju runt 100kr/timmen för verktyg, billyft, motorlyft och allt fan man kan behöva, lite overkill för ett generatorbyte.

Men har en 20 knottbett som minne från detta ingrepp!

Saab 900 SE 2.0T "Den argare folkpartisten" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang