Kolvring.... vem har rätt? hjälp!!

mrsoft
9 juni 2011 · 1 Inlägg

Har en x-trail från 2004.
Upptäckte i vintras att bilen inte vill går bra. Det kändes som den inte gick på alla cylindrar speciellt på låga varvtal. Motorlampan lös också.

Jag talade om detta för Nissan och lämnade in bilen. Dem ringde dagen efter och sa att det inte var något fel på bilen och dem reset:ade motorlampan.

Bilen gick bättre efter det faktiskt (troligtvis för att det blev varmare ute). Dock tog det inte lång tid för att motorlampan börjar lysa igen och jag slinker in på nissan snabbt efter jobbet. Nissan säger samma sak och reset:ar motorlampa.

Några dagar går och motorlampan börjar lysa igen. Börjar nu tröttna på detta så att veckorna går och jag hinner köra 100-150 mil innan jag bokar tid hos Nissan. Jag börjar också märka att olja börjar gå åt. Fick fylla på 2-3 gånger utan synligt läckage. Jag säger till Nissan att jag tror att bilen äter olja.

Dem säger samma sak igen. Motorn är det ingen fel på och reset:ar motorlampan. Påpekar dock att dem fick fylla på mkt olja och ber mig kolla oljenivån de närmaste 100 milen.

70 mil senare och 3 lite olja senare bokar jag en akut tid hos Nissan. Får beskedet dagen efter att en kolvring gått sönder och att det troligtvis var billigare för mig att köpa en ny motor till bilen.

Nu till min fråga. Om Nissan upptäckt felet 10-jan, skulle det blivit billigare för mig? Körde ju en del efter det att dem sagt att motorn var okej.
Blir det dyrare/mer förstörd ju längre man kör?

Finns det ett samband med motorlampan och kolvringen? Nissan säger att det inte gör det.

Senast redigerat av mrsoft (9 juni 2011)

Stettler
9 juni 2011 · 85 Inlägg

Så klart det finns ett samband mellan ring och lampa!!! Punkt slut!

Sedan om felet redan hade uppstått första gången. Mycket svårt att säga/bevisa/motbevisa.

Men följdaktligen har du påvisat felet redan från början. Och någon slarvig inkompetent tekniker har således inte gjort sitt jobb. Där av har mest troligen större skador uppstått på motorn, som tyvärr inte kan bevisas. Mer än att den gott sämre och dragit mer olja över tid.

Säger: Reklamera och ta hjälp av ditt försäkringsbolag.

baltis
14 juni 2011 · 1 948 Inlägg

Visst har den trasiga kolvringen slitit mer på fodret eftersom du har kört med den längre. Sen vet jag inte hur det ligger till med den motorn du har, men har svårt att tro att dom har utbytbara foder så antagligen spelar det ingen roll om det är mycket eller lite slitet...

Har svårt att tro att det tjänar något till att du börjar reklamera och så. Kanske att du kan få kommande reparation billigare.

Du behöver därimot inte byta hela motorn, i värsta fall är det hela blocket som behöver bytas. Hade jag varit i ditt läge hade jag självklart varit JÄVLIGT sur på nissan... tyvär räcker ju inte det långt... kanske försöka göra en deal med dom att du står för matrialet (nytt block) och dom för arbetskostnaden?

mats757
14 juni 2011 · 915 Inlägg

Har dom demonterat motorn eftersom att dom vet att en kolvring har gått sönder? Eller vad grundar dom den informationen på?

Antingen är det är vanligt fel på just den motor modellen, eller så är det ett annat fel. I normala fall går inte kolvringar sönder.
Är vevhusventilationen utesluten? Är ni helt säkra på att den fungerar som den ska?
Hur ser komp-provet ut?

Mats

LeafBox Lat Perfektionist
14 juni 2011 · 6 359 Inlägg

mats757 skrev:
Har dom demonterat motorn eftersom att dom vet att en kolvring har gått sönder? Eller vad grundar dom den informationen på?

Antingen är det är vanligt fel på just den motor modellen, eller så är det ett annat fel. I normala fall går inte kolvringar sönder.
Är vevhusventilationen utesluten? Är ni helt säkra på att den fungerar som den ska?
Hur ser komp-provet ut?

Mats

Precis det jag tänkte på oxå.
Finns ju ett par fler saker som kan ge samma symtom om man säger så

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Bimiss
14 juni 2011 · 154 Inlägg

Du kan få fram mycket information utav att göra ett komptest.

AndreasPlars
15 juni 2011 · 1 062 Inlägg

Problemet med Nissans Dieslar var väl tom uppe i TV för nåt år sedan?
Då var det kolvar som inte höll tätt och tom sprack, och vevlagren också kanske...
Hör dig för! Jag tror INTE att du är ensam och jag tror att Nissan känner väl till detta problem.
Vilken Nissan har du hört med?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang