Montera 2,5tdi (140hk) motor i Volvo 740/760

Danne_1977
18 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Nu till en annan ganska intressant fråga.. hur lika är Audi 2,5tdi och Volvo 2,5tdi.. alltså jag vet ju att det är samma i grund och botten.. men vad är det som skiljer dom åt.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
ADiKO MolnbyPerformance
18 juni 2011 · 365 Inlägg

All el som hör till motorn måste med som databox, immobilizer m.m. Tur att man har volvos kopplingsscheman på datan så de bara e att kolla upp big_smile

Angående vad som skiljer motorerna åt frågade du ju i "Andyxa's" tråd?

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Danne_1977
18 juni 2011 · 3 292 Inlägg

ADiKO skrev:
All el som hör till motorn måste med som databox, immobilizer m.m. Tur att man har volvos kopplingsscheman på datan så de bara e att kolla upp big_smile

Angående vad som skiljer motorerna åt frågade du ju i "Andyxa's" tråd?

Kan inte minnas att jag fått nåt svar på vad som skiljer dom åt.. eller så är jag vimsig (man börjar ju bli till åren lol )

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
ADiKO MolnbyPerformance
18 juni 2011 · 365 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 01&p=2
Du kanske inte fick helt kompletta svar men en del iaf tongue

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Danne_1977
18 juni 2011 · 3 292 Inlägg

ADiKO skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215201&p=2
Du kanske inte fick helt kompletta svar men en del iaf tongue

Japp.. precis.. lite info finns ju där iaf.. big_smile

Skulle tro att man lär sig rätt mycket om man ska ge sig på ett sånt här bygge åxå.. alltså under resans gång vill säga.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hopstadius
19 juni 2011 · 93 Inlägg

Du måste inte riva just nått i de. Låt så mycket som möjligt av det sitta kvar bara.

Jag sålde gamla motorn komplett med styrsystem så därför plockade jag ur mitt.


Placera nya boxen i motorrummet bara så behöver man inte dra in så mycket kablar.

Danne_1977
19 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Hopstadius skrev:
Du måste inte riva just nått i de. Låt så mycket som möjligt av det sitta kvar bara.

Jag sålde gamla motorn komplett med styrsystem så därför plockade jag ur mitt.


Placera nya boxen i motorrummet bara så behöver man inte dra in så mycket kablar.

Ok.. vad bra.. då blir det nog att inte riva nåt i orginal elsystem, allt som är bortkopplat från motorn som satt där kommer att läggas åt sidan och döljas så gott det går.. och det på nya motorn som ska kopplas in på orginal elsystem kommer ju att kopplas in på exakt kabel i kabelstammen..

Blir nog ett jävla letande av kablar i bilens orginalsystem för att få allt att funka.. big_smile haha

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
19 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Skulle kunna tänka mig att det blir lättast att köpa in en hel bil.. tex en 855 tdi eller nåt och plocka motor och allt annat ifrån.. kanske lättast och billigast.. !?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
ADiKO MolnbyPerformance
19 juni 2011 · 365 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Skulle kunna tänka mig att det blir lättast att köpa in en hel bil.. tex en 855 tdi eller nåt och plocka motor och allt annat ifrån.. kanske lättast och billigast.. !?

Jepp, tex en med rasad låda.

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Danne_1977
19 juni 2011 · 3 292 Inlägg

ADiKO skrev:

Danne_1977 skrev:
Skulle kunna tänka mig att det blir lättast att köpa in en hel bil.. tex en 855 tdi eller nåt och plocka motor och allt annat ifrån.. kanske lättast och billigast.. !?

Jepp, tex en med rasad låda.

Precis vad jag tänkte.. behöver endå inte lådan och priset på en sån bil med lagom eller mycket rost på borde vara förhållandevis billig åxå.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
ADiKO MolnbyPerformance
19 juni 2011 · 365 Inlägg

Sen har jag då tänkt på vilket skick motorn får vara i.
Om man ska ta en som gått 50k mil lär man öppna motorn och kolla allt och troligtvis få byta lager packningar!

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Danne_1977
19 juni 2011 · 3 292 Inlägg

ADiKO skrev:
Sen har jag då tänkt på vilket skick motorn får vara i.
Om man ska ta en som gått 50k mil lär man öppna motorn och kolla allt och troligtvis få byta lager packningar!

Precis vad jag har tänkt åxå.. lika bra när man endå har motorn löst.. byta lager samt packboxar och ringar om det är dåligt komp i den.. och så packningar såklart.. big_smile  så blir den tiptop..

Får man tag på en som gått 30+ så.. njaa då skiter jag nog i det om kompet är bra och den går fint övrigt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang