Volvo 145 får ström men startar ej.

boogart
21 juni 2011 · 29 Inlägg

Hejsan kära medlemmar.smile

Nu har ju ytterliggare ett fel på min Volvo modell äldre (74) uppenbarat sig, och jag hoppas nu att någon kunnig eller med liknande problem kan hjälpa mig.

Det började med att jag och en vän var och cruisade med hög musik, och när vi stannade till vid en parkering så kom det ett ljud någonstans från hytten och en liten rök, ungefär som när en säkring går.

Jag har en huvudströmbrytare kopplat till batteriet vilken var/är påslagen, när jag ska starta den. Men då kommer detta ljud,( ungefär som när en säkring går, men lite högre.) och all ström försvinner och mätare och sterio dör.

Då stänger jag av huvudströmbrytaren ett tag. (5-10 minuter) och startar den sedan igen, och då är strömmen tillbaka.

Jag funderar på om det kan vara en säkring till startmotorn som har gått.roll
Det går för övrigt att rulla igång den, men när jag ska starta den händer samma sak igen.

Jag läste någon med liknande problem och han bytte jordledaren/jordpunkten från batteriet och sen funkade det för honom, men det känns tveksamt att det är så enkelt.

Så om någon med förslag om vad som kan ha hänt uppskattas detta.
Tack på förhand.

Mvh. Martin!

Dagge88
21 juni 2011 · 629 Inlägg

Låter som någon jordkabel är dryg?
Kolla om någon ser ärgig och jävlig ut, samt att dom har bra kontakt.
Det är ingen säkring iaf, då skulle inte bilen kunna starta igen efter 5-10 min.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
boogart
21 juni 2011 · 29 Inlägg

Problemet löst!
Jag svetsade fästet till min baksving för några dagar sedan och kopplade då ur kabelskorna. Efter arbetet hann jag inte spänna kabelskorna ordentligt. Så det var jordkablen som spökade, för den gick igång när jag vickade på den. Jag tackar för svaret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang