Saab 9-5 2.0t. för högt laddtryck, IBLAND!

FreddeLi Studerande maskiningenjör
12 juni 2011 · 1 903 Inlägg

hej!

Kopierar lathunden rakt av för att underlätta för er som läser detta.


• Bilmodell
Saab 9-5 2.0t kombi
B205e

• Årsmodell
2000

• Miltal
Ca 22 000
Motorn gått strax över 1500 sedan renovering

• Modifikationer på bilen 
Insatsfilter från jr. Annars original.

• Hur yttrar sig felet? 
Laddtrycket skenar till straxt över 1 bar.
Ibland stannar mätarnålen vid 0.5 (normalt laddtryck) för att någon sekund senare fortsätta vandra uppåt till ca 1bar igen.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet är INTE permanent utan kommer och går. Det händer oftare om man pressat hårt och turbon fått jobba ordentligt. Händer dock även att det uppstår strax efter start med varm motor.


• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Wg-klocka är bytt.
Luftmassamätare, testat en annan.
Magnetventil, testat en annan.
slangar till magnetventil undersökta och dom är hela.
Absoluttryckgivare på tryckröret, testat en annan.
Wg-armen i avgashuset är smörjd och går lätt.


jag börjar få slut på idéer nu så all hjälp är uppskattad sad

Tackar på förhand.
Mvh Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
T5-Bohlin Optimist
12 juni 2011 · 145 Inlägg

Är inte så inne på just den sortens saab men de flesta nyare bilar visar felkoder om något går dåligt. Saabs felkoder brukar vara ganska så exakta dessutom så kolla felkoder.

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
12 juni 2011 · 1 903 Inlägg

T5-Bohlin skrev:
Är inte så inne på just den sortens saab men de flesta nyare bilar visar felkoder om något går dåligt. Saabs felkoder brukar vara ganska så exakta dessutom så kolla felkoder.

DEt är på gång. BEställde en felkodsläsare idag smile

Mvh

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
15 juni 2011 · 1 903 Inlägg

Jag fyller på med ytterligare felsökning som gjorts:

- förbikopplad magnetventil (slangen från turbon dragen direkt till WG-klockan).
gav ett stabilt laddtryck på 0,35 bar (GLT) allting funkade kanonbra om man bortser ifrån att den gick på GLT.

- urkopplad magnetventil (kontaktstycket borta, MV strömlös)
gav även detta ett stabilt laddtryck men som varierade mellan 0,15 - 0,2 bar beroende på växel och varv.


håller tummarna för att någon vänlig själ kan ta sig ann mitt bekymmer sad

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Timmy850
17 juni 2011 · 7 Inlägg

Tjena man kan aldrig få för högt laddtryck Fredde big_smile

Den andra magnetventilen du testat, säker på att den är fräsch och att du kopplade den rätt?
kolla så alla kablage kontakter mm är fräscha, men borde ge ifrån sig felkoder då men är inte säkert.
Hoppas det löser sig för dig.

MVH Timmy

FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 juni 2011 · 1 903 Inlägg

Timmy850 skrev:
Tjena man kan aldrig få för högt laddtryck Fredde big_smile

Den andra magnetventilen du testat, säker på att den är fräsch och att du kopplade den rätt?
kolla så alla kablage kontakter mm är fräscha, men borde ge ifrån sig felkoder då men är inte säkert.
Hoppas det löser sig för dig.

MVH Timmy

haha, jo när det svajjar och turbin tjuter i takt med att mätarnålen svajjar så wink de är ju inte alltid de är så men ibland tongue

jajamen, den var sprillans ny smile jadå både MV och slangar är märkta, har pillat så mkt med den nu så skulle nog fan kunna koppla slangarna i sömnen tongue haha

skulle ju fått min felkodsläsare idag, men den dök aldrig upp, får hoppas att den kommer på måndag! då kan jag ge rapport om vilka eller om det fanns felkoder smile om inte annat så kan man läsa information från dom flesta givarna i bilen så man borde kunna dra några repor med laptopen bredvid och sen se om man ser något konstigt smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
saabgripen
17 juni 2011 · 50 Inlägg

kan vara llm

FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 juni 2011 · 1 903 Inlägg

saabgripen skrev:
kan vara llm

står i första inlägget att LMM redan är kollad. har testat en annan men felet kvarstår.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
saabgripen
21 juni 2011 · 50 Inlägg

lyffte du av minus polen då så du nollade systemet när du provade en annan lmm

FreddeLi Studerande maskiningenjör
21 juni 2011 · 1 903 Inlägg

Felet är hittat!

det visade sig vara backventilerna till tankurluftningen som sporadiskt slöt tätt/var öppna.
när dom var öppna åkte jag runt med 0.5 i ladd. när dom slöt tätt så "skenade" laddet.

har nu testat att plugga slangen till tankurluftningen och laddet ligger stabilt på 0.9.

med andra ord har jag åkt runt på 0.5 i ladd ända sedan jag köpte bilen i tron om att detta varit normalt. i själva verket så ska laddet ligga på 0.9 som det nu gör.
har även kollat igenom systemet med tech2 och allting såg alldeles utmärkt ut. alla värden var precis tipptopp smile

tack för all hjälp iaf! smile
MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang