Golf Gt III som ej startar?!?

Lariva90
21 juni 2011 · 27 Inlägg

Hej!

Jag har en Golf Gt III 94 års modell som jag har haft i 2 års tid nu.
Har funkat klockrent tills ett par månade sedan.
Nu är problemet "problemen" följande:

Det hela började med att när jag är ute och kör med bilen så kan den helt oväntat och slumpmässigt bara dö, bokstavligt dö!
Det är som om man stänger av motorn medens man kör, går ej att gasa, ibland om man rycker "joklar" med nyckeln i tändningen så kan bilen hoppa igång igen och man kan köra vidare. Ibland så dör den helt och man måste stanna vid vägkanten (svära som få) och vänta på att man kan starta igen. Blir som den inte får tändning när man försöker starta. Startmotorn låter som den ska och batteriet är det inget fel på.
Som sagt detta kommer helt slumpmässigt ibland flera ggr på en dag ibland tar det dagar innan det händer något.

Mitt andra problem nu är att nu har bilen dött helt och hållet och vill inte starta alls???
Testade med startkablar första gången, och då gick den igång igen. men senast nu så vill den inte alls. Den bara står och försöker starta men motorn tänds inte igång.

Är inte så mycket av en religiös man men nu ber jag om hjälp och mirakel!!

Vad har jag fått för demon i min bil?

Otroligt tacksam för svar och support!

tonimakaroni
21 juni 2011 · 747 Inlägg

1. Får den bränsle?
2. Får den gnista?
3. Står kammen rätt mot vevaxeln
4. Går den igång utan problem om man har tändningen på och startar genom bygla startmotorn så den går, om du har ja på alla så ligger felet förmodligen på startkontaken/tändningslåset, oftast brukar även gnistan hoppa igång efter man vridit av tändningen isf även, men inga fel utan undantag.

Dom 3 första är väldigt bra att börja med iaf.

/ Toni Larsson
Lariva90
21 juni 2011 · 27 Inlägg

Hej!

Tack för svaren!
Jag kan säga att ja den får bränsle men är inte lika säker på gnistan.
Jag bytte ut tändningslåset för ca 1 månad sedan, för att när jag sökte runt efter mitt problem på internet så sa de flesta att de brukade vara felet på just golf bilarna. Även olika verkstäder sade detsamma. Så jag lämnade in den och fick tändningslåset utbytt, men utan resultat...
Har läst att när man byter tändspolen på bilen så ska man helst byta det mesta inom "tänd" kategorin.
Även att man ska testa att spruta wd 40 eller liknade på tändkablarna för att dessa har en förmåga att ärga vid fukt. Och det är nu bilen har dött helt och hållet när det har regnat mycket.

tonimakaroni
21 juni 2011 · 747 Inlägg

Går ju rätt snabbt att kolla om man har gnista fram till tändstiften eller inte, om inte börja backa mot spolen och se om du får något på vägen om inte låter det som spolen alt. vev/kam givare men då borde den inte skicka på bränsle heller under startförsök.

/ Toni Larsson
Lariva90
22 juni 2011 · 27 Inlägg

Vad exakt gör hallgivaren? Kan den styra att bilen dör helt random?
Likaså med tändspolen?

Attenator
22 juni 2011 · 404 Inlägg

Hallgivaren säger till bilens styrsystem hur fort motorn rör sig samt i vilket läge motorn befinner sig.

BMW 2002 (1972)
Lariva90
22 juni 2011 · 27 Inlägg

Så är hallgivaren samma sak som vevaxellägesgivaren?
Tror du att den kan vara problemet med att bilen dör?
Hur märker jag ifall motorn får bränsle under start försök??

Senast redigerat av Lariva90 (22 juni 2011)

Attenator
22 juni 2011 · 404 Inlägg

Svårt att säga utan möjlighet att felsöka bilen. Vissa får problem med ett hallgivaren blir varm under körning och slutar fungera, andra får problem med att bilen inte går att starta då hallgivaren inte ger utslag förrän motorn varvar nog mkt.

Du skulle ha fått tag i en verkstad som duger till att mäta upp givaren.

BMW 2002 (1972)
Lariva90
22 juni 2011 · 27 Inlägg

Jag bytte tändspole för ca 6 mån sedan för att det var något fel på den enligt en verkstad.
Kan tändspolen styra att bilen dör som den gör? Och att den inte startar alls nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang