3368
Sök

Volvo 240-88 B230F kyler för mycket.

414 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Hejsan

Har som sagt en 240 årsm 88 med en B230F motor. Bilen blir aldrig varm. nu snackar vi inte kupetemp där blir den som en bastu utan motortemperatur.

Har bytt termostat men blev ingen skillnad, detta hände efter jag bytt kylarvätska. Jag blandade ungefär 50/50 glykol vatten kan de bero på det?.

Sätter jag kartong framför kylaren kommer tempmätaren upp i rätt temperatur.
Tar man dock på kylarslangarna ( utan nån kartong eller dyligt ) så är de på gränsen till att man bränner sig så den är ju inte direkt kall. Känns som bilen drar mer nu med men inbillar mig kanske det.

Eller är de så enkelt att det är tempmätaren som ballat ur totalt? Den fungerar ju så vet inte riktigt.

Motorn fungerar perfekt annars, drar ingen olja, drar normalt 0.8 milen startar alltid.

Vad tro ni?smile

Mvh Oskar

21 761 Inlägg
27 juni 2011
Om du vrider på värmereglaget för fullt, kommer det då ordentligt varm luft i utblåsen?

Om det gör det så borde inte motortempen vara fel, i så fall kan det ha hänt någonting med tempgivaren på motorblocket. Eftersom du upplever att bilen tar lite mer bränsle så låter det dessutom logiskt att tempgivaren visar fel, bränslesystemet kan då nämligen "fetta på" blandningen pga att det tror att motorn är kall. smile

Jag har inte haft B230F själv, men har dock sett i diverse inlägg att motorn kan bete sig så när den blir "lurad" av tempgivaren.

1 758 Inlägg
27 juni 2011
Det blir alltså varmt i kupén och kylarslangarna blir brännheta?
Då blir ju vattnet varmt, alltså borde det vara mätaren som krånglar.

Sök