Oldsmobile delta 88 med 6,2L och th 700 växel problem.

Taunus_1978
15 juni 2011 · 37 Inlägg

Hejsan jag har en Olds med th700 låda och saken är den att den växlar ganska skummt, hon växlar till 2:an vid 40 km/h 3:an vid 60 km/h och till sist 4 :an i ca 100 km/h (Lockupen fungerar bra). Har bytt till Diesel "general" och spännt kickdown wiren men ingen skillnad. Kan det vara Convertern det är fel på eller spelar den ingen roll när det gäller växlingar?? Snälla hjälp, försöker förstå mig på detta!

Tacksam för svar! Mvh

Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Taunus_1978
15 juni 2011 · 37 Inlägg

Jo det jag menar med det hela är att lådan växlar på tok för sent! mvh

Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Kristian_L
15 juni 2011 · 1 893 Inlägg

6,2L låter som diesel?
Ifall det är så, måste convertern vara förstärkt. Dieselns vibrationer får vingarna i convertern att vibrera loss.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Taunus_1978
15 juni 2011 · 37 Inlägg

Jo precis det är en diesel, okej men har converter med växlingen arr göra då? eller är det bara en slags "koppling" ? Mvh

Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Impala-olsson
15 juni 2011 · 8 Inlägg

Tjena. Trist med sena växlingar. Jag hade nog provat att slaka kickdownwiren och kolla så att staget (om det nu inte är så modernt att det är elektriskt på din) verkligen går tillbaka som det ska. Hjälpte nyss en kille med en van som växlade snarlikt din Delta. Och där var det bara staget som fastnat i kickdown-läge nere på lådan. Sen är det ju en gyllene regel enligt mig själv som pillar mycket med 50-talare att krånglar växlingen, slirar eller slår i växlarna. Kolla oljenivån och byt olja och filter i lådan om nivån är bra. Man kommer långt med fräsch olja och nytt filter. Hoppas du får ordning på Oldsen. Riktigt frän bil de där. Har själv alltid velat haft en Delta. /Mvh Joel

Chevrolet K1500 W/T Cheyenne "WorkTruck" (1991)
Taunus_1978
15 juni 2011 · 37 Inlägg

Ah tack för svar, jag får kika på wire lite då smile Slängde nyligen upp denna låda och har bytt båda filter och olja för inte så länge sen så det ska nog vara lugnt. Mvh

Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Kristian_L
15 juni 2011 · 1 893 Inlägg

Taunus_1978 skrev:
Jo precis det är en diesel, okej men har converter med växlingen arr göra då? eller är det bara en slags "koppling" ? Mvh

Jag skall låta bli att svara, då jag inte vet nog. Någon annan som vill plocka upp bollen?

Jag hade en G30 med 6,2an och när jag letade 700 låda att byta ut 400an som satt i, så fick jag beskedet att det minsann inte var lämpligt att plocka i vilken 700 låda som helst. Den skulle vara förstärkt.

Jag ville bara förmedla det, ifall du inte viste det.

Lycka till!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Impala-olsson
15 juni 2011 · 8 Inlägg

Ja just. Ja men då ska nog oljan va kry. Slaka wiren och kolla så staget går tillbaka du. Om det inte gör det så är det ju som att köra med kickdown/halv-kickdown hela tiden. Lycka till. Du kan ju skriva här i tråden om det funkar så man får veta smile

Chevrolet K1500 W/T Cheyenne "WorkTruck" (1991)
Taunus_1978
15 juni 2011 · 37 Inlägg

Okej okej, jag är iaf tacksam för svar, det är värt att tänka på, tack. Mvh

Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Taunus_1978
15 juni 2011 · 37 Inlägg

Jo tack jag ska kolla på det i morgon smile Men sa du att den brukade hänga sig i lådan eller upp i motorutrymmet? Mvh

Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Impala-olsson
15 juni 2011 · 8 Inlägg

Convertern eller turbin som jag brukar säga, brukar ju enligt min uppfattning kanske inte påverka själva växlingen i sig utan mer själva "driften". Helt riktigt så ska man ju helst undvika de klenare 700-lådorna, som ofta satt i typ trans-am:er, mindre personvagnar och andra mindre bilar. "truck"-th700 eller Th7004Rw är väl dom rejälare tror jag. den som heter 4Rw är elektriskt styrd om jag inte missminner mig och var vanliga i 90-tals sedanerna.

Chevrolet K1500 W/T Cheyenne "WorkTruck" (1991)
Impala-olsson
15 juni 2011 · 8 Inlägg

Kan hänga sig nere på lådan så att säga. Man får prova "bryta" staget fram och tebax å se om det rör sig som det ska.

Chevrolet K1500 W/T Cheyenne "WorkTruck" (1991)
Taunus_1978
15 juni 2011 · 37 Inlägg

Okej ungefär så som jag hade fått för mig då tongue mvh

Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
RD_87 Skrotsamlare
16 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Vakummodulatorn lär ju inte finnas på en diesel? Om lådan är från en besinare eller om det finns någon annan lösning vet jag inte men det kanske kan vara värt att kolla upp? Bensinarna har ju en vakumklocka som styr växlingarna en del och när den ger upp så kan det bli lite konstiga växlingar, om lådan ska ha en sån men inte har det så kanske det blir skumt? Jag vet inte, jag bara bollar vidare. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Taunus_1978
1 juli 2011 · 37 Inlägg

Efter mycket om och men nu så har jag bytt låda då jag inte fick fason på den gamla men antagligen så har "Kick down" funk. hängt sig någonstans i lådan.

Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang