2383
Sök

Oren gång volvo 740 230e 87.a

8 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Mystiskt fel! Motorn börjar missa vid ca: 3000 varv + att varvräknaren börjar pendla.
Kan få bort detta fenomen genom att koppla ifrån generatorn eller att belasta laddningen genom att slå på ljuset & kupéfläkten.
Idéer,någon?

21 761 Inlägg
2 juli 2011
Som du beskriver så kan laddspänningen vara för hög. Mät generatorns laddspänning dels på tomgång och dels vid typ 3000-3500 varv, spänningen ska normalt sett ligga runt 14-14,5 V. Ökar spänningen uppåt 16-17 V eller mer så har du antagligen fel på regulatorn, den kan lätt bytas ut och kostar kanske 150-300:-.

8 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Bra tanke! Har kollat laddningen och den ligger under 13V. Så, minsta laddspänning ger detta fenomen.

21 761 Inlägg
2 juli 2011
Ligger den under 13 V hela tiden , oavsett motorvarvtal?
Hur mycket under 13 V visar det i så fall?

Bilen ska gå att köra utan problem även om generatorn inte laddar alls och batterispänningen har sjunkit ner under 12 V. smile

8 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Den ligger under 13V oavsett varvtal. Testmetern jag har ger inte helt säkra värden, så kan inte säga helt säkert. Problemet är inte för lite laddning (har kollat med 2 generatorer) En idé är att hallgivaren får "spel" när laddningen överstiger batterikapaciteten.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juli 2011
Prova en säkrare mätare, nån typ av jordfel kanske? Har du säker förbindelse generator/motor/kaross/batteri?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Att mätaren inte slår helt exakt har nog ingen betydelse i det här fallet, vad som är säkert är att den inte överladdar. Säkerställt jordförbindelser med startkablar, ingen skillnad.

21 761 Inlägg
2 juli 2011
bosstaful skrev:
Den ligger under 13V oavsett varvtal. Testmetern jag har ger inte helt säkra värden, så kan inte säga helt säkert. Problemet är inte för lite laddning (har kollat med 2 generatorer) En idé är att hallgivaren får "spel" när laddningen överstiger batterikapaciteten.

Laddspänningen ska ligga på runt 14-14,4 V, ligger den under 13 V så ger inte generatorn någon laddning och detta måste fixas till. När man mäter såna här saker så ska mätaren vara pålitlig, annars är det ingen ide att mäta. smile

Det du beskriver i första inlägget, dvs att du kan få bort felsymptomet genom att antingen belasta generatorn eller koppla bort den (ska man inte göra, laddspänningen kan "skena),  tyder som sagt på att laddspänningen skulle vara för hög.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2011)

8 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Har fixat en garanterat fungerande generator, laddar 14V stabilt. kollat detta med voltmeter som mäter exakt. Fenomenet kvarstår dock, med enda skillnad att jag ej kan trolla bort detta genom att belasta med ljus,fläkt & bakrutevärmare.  Att detta gick att göra innan berodde tydligen på att den andra generatorn laddade för lite & gick ner på i princip noll när jag belastade den. slutledning: Något i tändsystemet pallar inte mer än 12V, sen blir det misständning. Frågan är bara vad f-n vilken komponent. Har aldrig varit med om något liknande.

21 761 Inlägg
3 juli 2011
Då kan nog tändspolen vara ett (av flera) alternativ. Det finns trådar på forumet som ungefär handlar om att bilen har startats "kall" och funkat, men efter ett tag får varvräknaren frispel och motorn hackar+dör. Då är det tändspolen som har varit dålig, den funkar när den är kall men vid uppvärmning så slutar den ge gnistor. Tändmodulen kan nog få liknande symptom tror jag. smile

Om du kan få tag på en annan tändspole som passar till B230E så prova att byta den.

8 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Det stämmer, har varit med om sådana fall innan på flera bilmodeller. Men i det här fallet beter det sig likadant oavsett motortemperatur. En teori som slog mig var att om generatorn har överladdat kan den ha gett styrenheten till tändningen en överdos som gjort den överkänslig mot för stark ström. Eftersom missarna börjar vid ca. 3000rpm & ökar med varvtalet verkar det som tändkurvan inte ändras. Skall försöka ordna en box & prova.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
Tändmodul eller spole är väl det troliga, möjligt att en vikt i fördelaren gett upp också. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök