4233
Sök

Kylvätska kokar

5 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Hej!
Har köpt en Mercedes E200 w124 årsmodell 1991 och tog en provtur från Stockholm till Trosa.
Bilen har förmodligen inte körts i långa sträckor på ett halvår enligt senaste ägaren.

Det gick bra i 45 minuter men efter ett tag märkte jag att den dog vid tomgång och noterade varningslampan för kylare och att temperaturen var ca 120C. Vid slangen som går in i termostaten så läckte det vatten..
Jag fick tag i en mekaniker som konstaterade att termostat var "rensad", vad jag förstår borttagen, men han tätade läckan i alla fall.
Han sa att jag mycket väl kunde köra hem försiktigt utan termostat.
Detta gick inte särskilt bra för nu sprutade vatten ut vid 100c<temp ur slangen som satt på en ventil där jag fyller på kylarvatten (antar detta kallas expansionskärl).

Vad jag har förstått av att söka på forum så har inte topplockspackningen gått (optimist/naiv?), bilmekanikern sa ingenting om det heller men varnade för att detta var konsekvensen av att ignorera problemet. Det är alltså inte vit rök i avgaserna (har glyk i vattnet) eller olja/bränsle/avgaser i kylarvattnet.

Jag tänker imorgon köpa en ny termostat av bättre kval.

Detta är i stort första gången jag på egen hand "mekar" med en bil själv men underskatta inte min "gör det själv-förmåga" när ni kommer med tips om vad jag borde göra. smile

Tack på förhand för alla goda råd
Senast redigerat av aerosskylander (3 juli 2011)

629 Inlägg
3 juli 2011
Om man plockar bort termostaten borde väll bilen bli kallare?
Eller virrar jag helt?
Dock kan ju bilen börja koka om du har slut på kylarvatten..

Mröh

1 938 Inlägg
3 juli 2011
Jag lägger min röst på att vattenpumpen är kass, kontrollera vattenflödet och återkom. smile

Forummoderator
18 410 Inlägg
3 juli 2011
Mersor som kokar är ovanligt!

Hjälper det om du kör full värme i kupen med fullt på kupefläkt?

Har du stått i nån kö? Elektromagnet kylfläkt...

Är värme i kupe bra? Hett som fan alltså?

Är bilen nyss bes med bra avgasvärden?

Att den kokar utan termostat betyder nog att den kokar med.

Miltal?

Manuell va?

MVH

Kokar ris
923 Inlägg
3 juli 2011
Dagge88 skrev:
Om man plockar bort termostaten borde väll bilen bli kallare?
Eller virrar jag helt?
Dock kan ju bilen börja koka om du har slut på kylarvatten..

stämmer bra, då utan termostat får motorn maximal kylning hela tiden, så att sätta dit en ny kommer inte lösa problemet, men börja med att kolla om det sitter någon där överhuvudtaget. som Glesmark säger, kolla pumpen, om termostaten är borttagen är det antagligen pga motorn har blivit för varm tidigare, kanske pga pumpen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

583 Inlägg
3 juli 2011
Hejsan,

Vill räta ut ettpar oklarheter som uppståt i tråden.

Kylfläkt:
Kylfläkten är en nödfläkt och behöver endast fungera ifall kylaren ej får tillräckligt med fartvind, Dvs vid kö-körning, tomgång eller hög belastning vid låg hastighet. En bil utan kylfläkt går utan problem att köra på landsvägar.

Termostat
Termostat är till för att motorn skall komma upp i temperatur snabbt vid kallstarter & styra mängden vatten som kommer in i blocket för att kyla motorn. Ifall termostaten släpper igenom för mycket vatten kommer motorn väldigt långsamt eller ej nå sin arbets temperatur. Ifall termostaten ej släpper igenom tillräckligt med kylarvatten kommer motorn överhettas. En bil utan termostat går att köra, dock mår inte motorn jätte bra utav att aldrig/väligt sakta komma upp i arbetstemperatur. Detta pga oljans smörjningsegenskaper samt dimensionerad expandering utav motorkomponenter.

Motorns kylsystem
En förbränningsmotors kylsystem är till för att hålla motorn i en konstant temperatur och föra bort värme. En motor trivs bäst i sin arbetstemperatur villket ligger i ett intervall som specificeras av motortillverkaren. De enda rörliga delarna i ett grundligt kylystem är termostat & vattenpump och är en av de två oftast är felande länken. Imot vad många tror kan en bil utan problem överstiga 100C utan att koka eftersom det är ett slutet tryckbelastat system. Vid högre temperatur är förbränningsmotorn mer effektiv, förutsatt att smörjoljan klarar temperaturen samt att motorkompopenternas termiska expansion är dimensionerade för det.

I ditt fall att motorn ej kyler trots att termostaten är borttagen tyder på att nytt kallt vatten ifrån kylaren ej cirkulerar in i motorn. Detta kan bero på en eller fler av följande orsaker.
-Otillräcklig mängd kylarvatten i kylsystemet.
-Vattenpump skadad eller ur funktion.
-Läckande topplockspackning (detta går att se ifall det bubblar ur expansionskärlet, ifall bilen ryker vitt eller ifall bilen drar kylarvätska trotts ingen observeras läcka exernt).
-Blokage i kylarsystemet (osannolikt men kan hända)
-Termostat låst i stängt läge och förhindrar kylarvatten (detta kan ej hända iome att din termostat är borttagen)

Då en bil kör över 30-50kmh skall den utan problem ha tillräckligt med fartvind för att kunna hålla motorn kall utan att behöva starta nödkylfläkten.

Iome att du ej observerade att motorn överhettats kan allvarliga motorskador skett så som brusten topplockspackning, skevt topplock osv. Destå mer och längre du belastar en överhettad motor destå större skador sker pga bland annat att smörjnings egenskaperna hos motorns smörjolja avtar snabbt.

Frågor:
Vad är det för bil, årsmodell, motor, växellåda?

Det du bör se över:
Låter motorn anorlunda?
Går motorn anorlunda?
Hur ser oljan ut?, tecken på vit gegga på oljestickan eller under oljepåfyllnings locket.
Är kylsystemet externt tätt, dvs läcker bilen någonstanns?
Drar bilen kylarvatten?
Läcker bilen kylarvatten?
Bubblar det något ur expansionskärlet?
Korrekt mängd kylarvatten?

Skriv gärna korrektioner då jag ej är i sinnes fulla bruk i skrivande stund, det är ändå lördag wink
Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

5 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Hej alla! Jag fyller på vatten och det börjar koka och spruta ut ur expansionskärlet vid 120C.
Det börjar koka vid normal körning. Så fort den har börjat koka så har jag stängt av motorn och låtit den svalna så det

För övrigt inga symptom som pekar på topplockspackning (eller?).
Så fort den har börjat koka så har jag stängt av motorn och låtit den svalna så den borde väl tåla det lilla den blev utsatt för? Den gick ej upp i rött på mätaren och ja, mätaren verkar fungerar utmärkt.

Jag ska ut och fylla på kylarvätska, kolla så att alla slangar är styva och varma.
Det är en manuell vxl, den har gått långt som fan, 33k mil. Blev bes för en vecka sen utan anm på avgasvärden.
Återkommer...

Tack för alla tips.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
33K är inte för mycket på en MB, som sagt vattenpump är en stark kandidat om bilen går bra i övrigt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

629 Inlägg
3 juli 2011
Tror också på vattenpumpen, att vattnet trycks ur expantionskärlet beror på att det bildas övertryck iochmed att vatten börjar koka vid 100*c...

Mröh

1 938 Inlägg
3 juli 2011
Dagge88 skrev:
Tror också på vattenpumpen, att vattnet trycks ur expantionskärlet beror på att det bildas övertryck iochmed att vatten börjar koka vid 100*c...

Yes yes, vid atmosfärtryck åtminstone.
I trycksatta och täta kylsystem så skall det dock inte koka vid 100 grader. smile

5 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Nu kommer nästa uppdatering smile
Körde ca 3 mil innan vattnet började koka igen. Jag fyllde på kylarvätska. Den här gången var jag tvungen att köra på motorväg i 100km/h för att provocera fram problemet från start. När jag körde landsväg i runt 70 och mindre så steg temperaturen och sjönk igen. Men när det väl börjat koka så verkade det inte som att temperaturen vill sjunka igen. Jag förlorade en del vatten genom expansionskärlet så på vägen hem fick jag stanna på en mack och invänta en kall motor för att sedan fylla på med vätska och köra hem.

Till fråga:
Kan en vattenpump fungera halvdant? Är det så att om den är kass så funkar den inte alls?
Den verkar ju pumpa till en viss mån eftersom att temperaturen håller sig låg d.v.s knappt över 90C och gick även ner vid vissa tillfällen.. Eller kan luftkylning ha påverkat och pumpen ändå varit helt kass?
Bör jag plocka bort vattenpumpen? Vad ska jag i så fall titta efter?

Jag vill tillägga att jag blåste på full värme i bilen men osäker om detta påverkade. Det blev iaf j-vligt varmt i bilen.

Åter igen (kan aldrig säga det tillräckligt många gånger) tusen tack för alla tips!

629 Inlägg
3 juli 2011
aerosskylander skrev:
Till fråga:
Kan en vattenpump fungera halvdant? Är det så att om den är kass så funkar den inte alls?
Den verkar ju pumpa till en viss mån eftersom att temperaturen håller sig låg d.v.s knappt över 90C och gick även ner vid vissa tillfällen.. Eller kan luftkylning ha påverkat och pumpen ändå varit helt kass?
Bör jag plocka bort vattenpumpen? Vad ska jag i så fall titta efter?

Jag vill tillägga att jag blåste på full värme i bilen men osäker om detta påverkade. Det blev iaf j-vligt varmt i bilen.

Åter igen (kan aldrig säga det tillräckligt många gånger) tusen tack för alla tips!

Ja vattenpumpen kan fungera halvdant, men vanligast är att dom skiter sig helt.
Är vattenpumpen paj så hjälper dock inte luftkylning i någon störregrad, då du inte får någon cirkulation...
Men som sagt, nästan bombis på det är pumpen, både lätt och billigt att byta så prova med det.

Mröh

5 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Då provar jag med att byta vattenpumpen.

1 938 Inlägg
3 juli 2011
En pump kan fungera halvdant, men det har ingenting med pumpen i sig att göra, utan mer att remmen till den är dålig/dåligt spänd.
Och som lite ren kuriosa som inte har med ditt fall att göra;
Vissa tillverkare, t.ex bmw har plastblad på sina vattenpumpar som kan gå sönder om man har otur, men oftast sker det när dom är nybytta pga fabrikationsfel, inte långt senare efter bytet.

Edit
Läste precis att du får värme i kupen, missade det innan jag skrev inlägget.
Men i och med att du får hetvatten dit genom slangarna och att det fyller värmepaketet med hetvatten så blir jag osäker på om det är vattenpumpen pga cirkulationen av vatten dit, trots att det mesta tyder på vattenpumpsproblem.
Senast redigerat av Glesmark (3 juli 2011)

629 Inlägg
3 juli 2011
Pumpen borde ju kunna bli sliten och tappa effekt , alltså orka driva in varmt kylarvatten från motorn, fast ändå inte uppnå tillräckligt flöde för att bilen inte ska koka... Enda alternativet annars är ju nästan toppackningen, och då tycker jag det är värt att prova med att byta pumpen först

Mröh

1 938 Inlägg
3 juli 2011
Dagge88 skrev:
Pumpen borde ju kunna bli sliten och tappa effekt , alltså orka driva in varmt kylarvatten från motorn, fast ändå inte uppnå tillräckligt flöde för att bilen inte ska koka... Enda alternativet annars är ju nästan toppackningen, och då tycker jag det är värt att prova med att byta pumpen först

Varför detta meckande där man bara byter saker och hoppas, är man osäker på topp-packningen, gör ett komp-prov och se ifall något avviker, då vet du att den cylindern läcker komp, förmodligen ut i vattenkanalen.
Toppen kan ha en spricka, men vist, börja på den enkla sidan.
1. Kolla vattenpumps-remmens skick samt hur spänd den är, är det OK så mät upp kompressionen istället för detta amatörmeckande bestående av att bara byta saker tvärs och kors.

Sök