Oljud i framvagnen, låter som om man kör på streckad linje eller mittremsa?! VIDEO HÄR! Saab 9-5.

Bubbe
27 juni 2011 · 89 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Mmmm konstigt detdär Mekonomen e fan nästan alltid dyrare än original jävla sketställe.

DEet behöver inte va kliniskt rent alls inte om du byter komplett nav. Har du en Haynes bok å lite OK verktyg så borde du klara det själv.

Tack, du! smile
Där ser man. Allt säger de för att man ska anlita hjälp och ärva en innan man ens är död!
I och för sig - det är ju för fasen bara ett gäng bultar som ska av och på - och en stålborste, några trasor och lite putsning kan väl egentligen en idiot klara av, d.v.s. jag. tongue

Jepp, jag har Haynes för min bil, så om jag läser på lite kanske jag skulle kunna klara det. Har goda vänner med ganska välutrustad garage; domkraft, alla slags verktyg, hylsor och grejer. Och en tub hjullagerfett kan man lika gärna köpa på Biltema på vägen hem om man ändå ska slänga nästan tre tusen på navet!

Ska forska lite i ämnet och försöka se till att ha moraliskt stöd med mig i form av mer erfaren kompis under jobbet, så sparar jag in den slanten. cool

Tack för uppmuntran! Kan behövas i dessa "gnissliga" tider. lol

JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 juni 2011 · 2 307 Inlägg

Lagret i navet eju kapslat å färdig smort så det e bara som å byta en del inget smörja eller nått

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 juni 2011 · 6 170 Inlägg

Har grannpojken måhända en bärbar dator ??

Isf kan jag kanske bistå med något som skulle kunna hjälpa till i saab-meckandet....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
jonas_ahman
28 juni 2011 · 309 Inlägg

speedparts hade lagret för 1900kr

Läser och släcker felkoder. pm för info
Bubbe
28 juni 2011 · 89 Inlägg

Hej allihopa!

Nu står bilen upplyft på domkraft och vi fann bultar som jag aldrig sett förr. 16 passar nätt och jämnt. Men slinter. Dessa är på baksidan av navet som jag ska lossa från bilen. Tre bultar som är jäkliga många kanter på. Verktyg till detta??? Hjälp akut, tack, jag kollar emellanåt vid datorn. Är hos goda vänner i deras garage och mekar.

Bubbe
28 juni 2011 · 89 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Har grannpojken måhända en bärbar dator ??

Isf kan jag kanske bistå med något som skulle kunna hjälpa till i saab-meckandet....

Njae - det finns inget till salu - eller hur menade du?

kwansa Hmm, vet inte?
28 juni 2011 · 1 775 Inlägg

är det inte en 12kants hylsa eller utv torx?


http://www.thorellmotor.se/thorellmotor … H4910P.jpg

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Bubbe
28 juni 2011 · 89 Inlägg

kwansa skrev:
är det inte en 12kants hylsa eller utv torx?


http://www.thorellmotor.se/thorellmotor … H4910P.jpg

Jovisst tusan är det den! TACK!
En sak till; den mutter som håller drivaxeln - vad är det för en hylsa? Sitter mitt i navet. Storlek?

kwansa Hmm, vet inte?
28 juni 2011 · 1 775 Inlägg

Bubbe skrev:

kwansa skrev:
är det inte en 12kants hylsa eller utv torx?


http://www.thorellmotor.se/thorellmotor … H4910P.jpg

Jovisst tusan är det den! TACK!
En sak till; den mutter som håller drivaxeln - vad är det för en hylsa? Sitter mitt i navet. Storlek?

32 var det på min 9000, så det kanske är 32mm på 9-5 oxå.

DEN KAN SITTA HÅRT! RIKTIGT HÅRT! wink

Senast redigerat av kwansa (28 juni 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
kwansa Hmm, vet inte?
28 juni 2011 · 1 775 Inlägg

DU?! säker på att det är 12kants hylsa? och inte E-hylsa utvändig torx?

http://www.motorwallin.se/bilder/artiklar/zoom/KS9114344_1.jpg

Senast redigerat av kwansa (28 juni 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Bubbe
28 juni 2011 · 89 Inlägg

Okej... Tackar igen! Jag lägger ner för i kväll och återupptar jobbet under morgondagen. Har inte dessa verktyg. Får först se till att ordna lite med det om jag ska kunna fixa det själv. Ska passa på att kolla Haynesboken också.

Tack så länge - god kväll på er!

Bubbe
28 juni 2011 · 89 Inlägg

PS. Tar ett foto på skruven innan jag sätter tillbaka hjulet.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 juni 2011 · 6 170 Inlägg

Bubbe skrev:

TBOC_Razor skrev:
Har grannpojken måhända en bärbar dator ??

Isf kan jag kanske bistå med något som skulle kunna hjälpa till i saab-meckandet....

Njae - det finns inget till salu - eller hur menade du?

Haha jovisst kan vi byta rakt av, du får saabprogram och jag en bärbar dator. Har altid velat ha en men aldrig haft råd..


Eller så menade jag helt enkelt att man har mest nytta av dom programmen på en bärbar dator som man kan ha med sig i bilen när man meckar wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Bubbe
28 juni 2011 · 89 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Bubbe skrev:

TBOC_Razor skrev:
Har grannpojken måhända en bärbar dator ??

Isf kan jag kanske bistå med något som skulle kunna hjälpa till i saab-meckandet....

Njae - det finns inget till salu - eller hur menade du?

Haha jovisst kan vi byta rakt av, du får saabprogram och jag en bärbar dator. Har altid velat ha en men aldrig haft råd..


Eller så menade jag helt enkelt att man har mest nytta av dom programmen på en bärbar dator som man kan ha med sig i bilen när man meckar wink

Haha! Okej då hajar jag! Njaeeej... Jag har ju Haynesboken. Men ska sticka iväg i morgon och få hjälp med detta så det löser sig denna gången. Vad heter förresten det där programmet till Saab - vet du det?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 juni 2011 · 6 170 Inlägg

Bubbe skrev:
Haha! Okej då hajar jag! Njaeeej... Jag har ju Haynesboken. Men ska sticka iväg i morgon och få hjälp med detta så det löser sig denna gången. Vad heter förresten det där programmet till Saab - vet du det?

Hahaha, att jämföra haynes-boken med saabs grejor är som att jämföra en nagelklippare med en åkgräsklippare. Visst kan man klippa gräsmattan med en nagelklippare men det är fan så mycket smidigare om man har en åkgräsklippare....

Vad saabs program heter beror på vilket du menar:

WIS = Workshop Information System = stora verkstadshandboken för NG900, OG/NG9-3 och OG/NG9-5. Finns tyvär inte till OG900 och 9000.

EPC = Electronic Parts Catalogue = reservdelskatalogen med artikelnummer och sprängskisser på allting. Finns till alla saabar från OG900 -86 till dom senaste.

EAC = Electronic Accessories Catalogue = elektronisk tillbehörskatalog. Finns minst till OG/NG9-3 och 9-5.

AIC = Accessories Installation Catalogue = program som innehåller monteringsanvisningar till alla tillbehör.

STM = Standard Times Mechanical = alla standardtider som saab går efter vid service/reparation.

MNU = Menu Pricing = prislista på saabs artiklar.


Det är dom jag kan komma på nu direkt iaf, jag har allihop smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jonas_C30
28 juni 2011 · 108 Inlägg

Bubbe skrev:
Hej!

Då jag redan försökt att få någon hjälp på ett annat forum som är mer till för just min bil utan framgång försöker jag här i stället. Generell felsökning gällde det ju och då spelar det ingen roll vilket märke det handlar om - bara man kan bilar en aning...

De svar jag fått har inte gett mig någon hjälp, ej heller har jag blivit något klokare på problemet.
Jag kopierar in vad jag skrivit i det andra forumet så slipper jag beskriva alltsammans igen.

---------
Behöver verkligen er hjälp nu! Slå ihop era kloka hjärnor och hjälp mig att utröna vad i hela friden som låter i min framvagn! Detta låter inte när jag står stilla, bara under körning, d.v.s. när hjulen rullar.

Ljudet kommer från framvagnen. Det låter nästan som om jag kör på den "buckliga mittremsan" hela tiden. Se själva på videon: http://img24.imageshack.us/img24/9862/6y6.mp4


Har 17-tums sommardäck på, Continental. Nybalanserade däck - och såvitt jag vet har jag inte dragit på någon trottoarkant. Ingen obalans som jag kan känna och ingen rattfrossa.

Vad är det för ett ljud? Vad håller på att hända?
Det förändras inte om jag svänger så jag kan väl inte tro att det är något lager?

Det är en Saab 9-5, 2002:a Linear sportcombi på 150hk.

Hjälp?

----------

Här kom några svar. Mest gissningar om vågiga däck samt hjullager.


---------- Så jag skrev igen:

Skiftat däcken nu.

Vänster fram till höger bak och vänster bak till höger fram.

Oljudet hänger kvar. När jag gjort det första bytet (höger bak ¨ vänster fram) så lät det lite, lite mindre. Men eftersom det inte var samma mått (235/45-17 och 225/45-17) så blev jag ju tvungen att slänga om allt. När jag väl lagt på en 235:a på höger fram också så började det "tumla" nästan likadant igen.

Dock upptäckte jag att det som satt på höger fram är rejält slitet och inte rakt! Det sitter nu på vänster bak.

Kan detta däck orsaka att det låter likadant (mest från vänster sida av framvagnen) - trots att det nu sitter bak? Eller kan det vara något skit i hjullagret och problem med däcken på samma gång? Tycker ju ändå att ljudet borde ha förändrats någonting när jag skiftade däcken, vilket det ju i början gjorde... För att visualisera lite för er - det däck jag menar är "inte rakt": när jag lägger handen på däcket som ska ha en yta som är " _ " så är ytan snarare " / " (Sett bakifrån hjulet!)

För övrigt: kan det finnas något annat som orsakar oljudet? Bussningar? Stag? Anything?


-----------

... Och det är här vi är nu. Däcken är skiftade men oljudet kvar. Tycker det låter MEST från vänster fram.
Se videon, som sagt - där hörs det tydligt! http://img24.imageshack.us/img24/9862/6y6.mp4

Hjälp mig att utröna detta - kom gärna med lite brainstorming så detta går att lösa. Eventuellt köper jag ett hjullager i morgon och bara prövar att byta. Känns som onödiga och sura pengar om det inte är felet.

Några idéer?
Tack på förhand!

Det är garanterat ett hjullager!!

Bubbe
29 juni 2011 · 89 Inlägg

God morgon grabbar (och annat?)

Här kommer bilden på den där skumma bulten. Måste ha varit trött i går för jag tog kassa foton också.
Men man ser bulten i rödmarkeringen på bilden. Den har typ 5-6st "bulor", så den är inte väldigt taggig. Och så passar en 16 där men slinter som sagt.

Och vid den gröna markeringen sitter ju den där andra dunderbulten. Om någon visste storlek på den blev jag glad. Annars får jag glatt stå och bläddra i Haynes och hoppas att det är angivet där... Men det är roligare med svar som man fattar! Ibland står det saker i Haynes så man kan tro att alla tydligen vet vad allt heter och är, innan man ens lärt sig det. Suck...

http://img815.imageshack.us/img815/2337/bultisar.jpg

Senast redigerat av Bubbe (29 juni 2011)

kwansa Hmm, vet inte?
29 juni 2011 · 1 775 Inlägg

såfall är det utv torx, E18 eller E20 läste jag någonstans att det va!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Bubbe
5 juli 2011 · 89 Inlägg

kwansa skrev:
såfall är det utv torx, E18 eller E20 läste jag någonstans att det va!

Hej och tack för svaret. Ursäkta att mitt tack och svar dröjde lite. Har haft lite att stå i.

Kan meddela att hjullagret är bytt, det var faktiskt (för mig) ett omfattande arbete! Särskilt eftersom bromsskivan satt som berget och efter flera timmars slit fick kompisen nog och kopplade in sin press. Då kom han "som en död häst", som Bildoktorn brukar skrocka... cool

Oljudet är borta - och det var vänster fram som var kasst. Satte på ett begagnat från skrot. Kostnad 800 kronor, vilket är rimligare än jävla Mekonomen-priset! Dessutom var detta jag satte på i nyskick. Sen är det lite som grisen i säcken. Men som en nödlösning i alla fall. Det är klappat och klart.

TACK för alla era svar och hjälp här i tråden!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang