2521
Sök

Brutalt klonkande Volvo b230FT

49 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Tja hoppas på att få lite hjälp med att lokalisera klonkande/knackande ljud i b230'n, har besiktning i veckan så vore fint att få det ur världen då det just nu inte går att köra med bilen då jag anar tokras cool. Ljudet har steglöst blivit värre de senaste 100 milen, bilen går väldigt hårt och har cirka 300hk det verkar dock EJ påverka karaktären mer än att det tuffar lite på tomgång, vilket den även gjorde innan klonket dök upp. roll

Ljudet följer varvtalet, rev idag ner låda och koppling och startade motorn, lät bra mycket mer då än med grejerna på och antar då att ljudet kommer från botten på motorn. Har även startat utan remmar utan skillnad hmm
Ljudet är inte konstant utan varierar i "storlek", varvar man upp till tillexempel 2000rpm kommer det smygande värre och värre för att sedan tyna bort och sedan komma tillbaka och sedan tyna bort osv, på tomgång är det inte lika hjärtskärande.

Vad är troligaste raset? Vevlager ramlager kolv kolvbult? Någon som varit med om samma sak får gärna hjälpa mig lite big_smile

Mvh Maffe

270 Inlägg
5 juli 2011
Sånt ska man kunna om man kör trimmat

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 juli 2011
Det är väl nåt lager, lite svårt att veta vilket. Men jag får för mig att det är lättare att köra ihjäl ett vevlager än ett ramlager på en 4-cylindrig motor med femlagrad vev.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

151 Inlägg
5 juli 2011
DanneGTV6 skrev:
Sånt ska man kunna om man kör trimmat

Det var ju ett givande svar roll

Har haft ett liknande ljud och då var det kolvbultar. Men jag vågar inte garantera det.

Tekniker
624 Inlägg
49 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Tack för svaren! Bekräftar lite misstankar, turbon är bra. Stiften är som nya så det borde inte vara ventil eller kolv som ställer till det.

Någon som har medelst textning lust att beskriva ett praktigt oljepumpsras?

Mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 juli 2011
ticcen skrev:
Tack för svaren! Bekräftar lite misstankar, turbon är bra. Stiften är som nya så det borde inte vara ventil eller kolv som ställer till det.

Mvh

Oljetrycket brukar försvinna även vid vanliga lagerras, spelet ökar och stor del av oljan flödar ut i det trasiga lagret. Så om trycket är pisslågt så betyder det inte nödvändigtvis oljepumpsras. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

49 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
ticcen skrev:

Mvh

Oljetrycket brukar försvinna även vid vanliga lagerras, spelet ökar och stor del av oljan flödar ut i det trasiga lagret. Så om trycket är pisslågt så betyder det inte nödvändigtvis oljepumpsras. smile

Tack! tänkte mest på ljudet av en kass pump ^^ men blir nog till att riva tråget och kolla spel iallafall.
Tack för svar smile

Sök